4.4.14 – Wijding van bisschoppen

Nu moeten we vervolgens gaan behandelen op welke manier de dienaren in de oude kerk na hun verkiezing in hun taak werden ingewijd. De Latijn-sprekenden noemden dit ritueel ‘ordening’ of ‘wijding’ en de Grieks-sprekenden ‘handopsteking’ en soms ‘handoplegging’. Eigenlijk is handopsteking de manier van kiezen waarbij de stemmen worden uitgebracht door het opsteken van handen.

Nu bestaat er een besluit van het concilie van Nicea dat de bisschop van de provinciehoofdstad met alle bisschoppen van de provincie moet samenkomen om de degene die gekozen is te ordenen. En als een deel vanwege de grote afstand, ziekte of een andere onoverkomelijke hindernis niet in staat is te komen, dan moeten er in elk geval drie samenkomen en degenen die niet aanwezig kunnen zijn, moeten schriftelijk hun instemming betuigen. Later begon deze regel in onbruik te raken, maar toen is die op meer dan één synode hernieuwd.

De bisschoppen moesten allemaal aanwezig zijn, of in elk geval degenen die niet verhinderd waren, zodat er extra serieus onderzoek gedaan kon worden naar leer en leven van degene die geordend moest worden. Immers, er kon niet geordend worden zonder onderzoek.

En uit de woorden van Cyprianus blijkt dat ze niet pas na de verkiezing bijeengeroepen werden, maar dat ze meestal al bij de verkiezing aanwezig waren. De bedoeling daarvan was dat ze die verkiezing als het ware zouden leiden, zodat er in de massa niets wanordelijks zou gebeuren. Want Cyprianus zegt eerst dat het volk de macht heeft om priesters te kiezen die het waard zijn en om priesters die het niet waard zijn te weigeren. En even later voegt hij er dan aan toe: ‘Volgens de leer van God en van de apostelen moeten we ons hier zorgvuldig aan houden – en dat gebeurt ook bij ons en in bijna alle provincies: om ervoor te zorgen dat de ordeningen uitgevoerd worden zoals het hoort, moeten de bisschoppen van dezelfde provincie, die het dichtstbij wonen, naar het volk toe gaan waarvoor iemand tot bisschop geordend wordt. Bovendien moet de bisschop gekozen worden in aanwezigheid van het volk.’1

Maar soms kwamen de bisschoppen te traag bij elkaar en was er gevaar dat sommigen dat oponthoud misbruikten om te proberen een taak in handen te krijgen. Daarom besloot men dat het voldoende was als de bisschoppen kwamen nadat de verkiezing plaats gehad had en de gekozene na een wettig onderzoek wijdden.

1Cyprianus van Carthago, Epistulae, 67.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.