4.15 – De doop

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. Een verbeterde versie van deze vertaling is verkrijgbaar in druk en als e-book. Het zal nog even duren voor alle laatste correcties ook op de website doorgevoerd zijn.

Gerrit Veldman

4.15.1 – De betekenis van de doop

De doop is het teken van de inwijding waardoor wij worden aangenomen in de gemeenschap van de kerk. Geënt in Christus worden we dan...

4.15.2 – De doop als teken van reiniging van zonden

Zo moeten we opvatten wat Paulus schrijft: de kerk is door haar bruidegom Christus geheiligd en gereinigd met het waterbad in het Woord van...

4.15.3 – De reiniging van de doop geldt voor heel ons leven

En we moeten ook niet denken dat de doop alleen te maken heeft met het verleden, zodat we voor nieuwe zonden, waar we na...

4.15.4 – Doop, berouw en boete

Ik weet wel dat men er over het algemeen anders over denkt: de vergeving die we, als we voor het eerst opnieuw geboren worden...

4.15.5 – De doop als teken van dood en opstanding

De doop levert nog een tweede vrucht op. Hij laat ons zien dat we in Christus gestorven zijn en in Hem een nieuw leven...

4.15.6 – De doop als teken van vereniging met Christus

Ten slotte levert de doop voor ons geloof ook een betrouwbaar getuigenis op dat we niet alleen zijn geënt in de dood en het...

4.15.7 – De doop van Johannes de Doper en vergeving van zonden

Daaruit blijkt heel zeker dat de bediening van Johannes de Doper volledig dezelfde was als de bediening die later werd opgedragen aan de apostelen....

4.15.8 – De doop van Johannes de Doper en de Heilige Geest

Na Christus’ opstanding zijn er royalere gaven van de Geest uitgestort. Maar dat kunnen we niet gebruiken om onderscheid te maken tussen verschillende dopen....

4.15.9 – De doop in het Oude Testament

De dingen die ik gezegd heb zowel over het sterven als over het wassen, zijn afgebeeld in het volk Israël. Daarom zegt de apostel...

4.15.10 – De doop en de erfzonde

Nu is wel duidelijk hoe onjuist de leer is van sommigen lang geleden en waar anderen nog steeds aan vasthouden: door de doop zouden...

4.15.11 – Ook na de doop blijven we zondigen

Dan het tweede punt waar we op moeten letten: deze slechtheid is nooit passief in ons, maar brengt continu nieuwe vruchten voort. Dat zijn...

4.15.12 – Paulus in Romeinen 7 over blijvende zonden

Ik zeg hier niets anders dan wat de apostel Paulus heel duidelijk uitlegt in Romeinen 7. Eerst heeft hij de gratis rechtvaardigheid behandeld. Sommige...

4.15.13 – De doop als belijdenis

Dan hoe de doop ons helpt om ons geloof te belijden voor mensen. De doop is een kenteken waardoor wij openlijk belijden dat we...

4.15.14 – Fysiek teken en geestelijke werkelijkheid

Nu ik heb uitgelegd met welke bedoeling de Heer de doop heeft ingesteld, kunnen we vervolgens gemakkelijk beoordelen hoe we de doop moeten gebruiken...

4.15.15 – De doop heeft geen waarde zonder geloof

Als bewijs hiervoor kan Cornelius dienen, de centurio. Voordat hij gedoopt werd, had hij al vergeving van zonden en de zichtbare gaven van de...

4.15.16 – De waarde van de doop hangt niet af van wie hem bedient

Nu hebben we vastgesteld dat we de waarde een sacrament niet moeten taxeren naar de hand van wie het bedient, maar naar de hand...

4.15.17 – De doop is niet waardeloos zolang we nog niet tot bekering komen

Verder vragen de wederdopers ons wat voor geloof er enkele jaren lang op onze doop volgde. Op basis daarvan willen ze ons bewijzen dat...

4.15.18 – Paulus doopte niet voor een tweede keer

Maar de wederdopers denken dat ze ons met een vreselijk wapen te lijf gaan als ze zich erop beroepen dat Paulus degenen die al...

4.15.19 – Het doopritueel

Als ik me niet vergis moeten de waardigheid, het nut en het doel van dit mysterie nu voldoende duidelijk zijn. Wat betreft het zichtbare...

4.15.20 – Een nooddoop is onnodig

Ook horen we te weten dat het verkeerd is als mensen zonder officiële functie zich de bediening van de doop aanmatigen. Want de uitdeling...

4.15.21 – Vrouwen mogen niet dopen

Wat vóór de tijd van Augustinus de gewoonte was, kun je in der eerste plaats opmaken uit Tertullianus. Die zegt dat het een vrouw...

4.15.22 – Het voorbeeld van Sippora

Onterecht halen mijn tegenstanders het voorbeeld van Sippora aan. De engel van God was tevredengesteld toen zij een stenen mes had gepakt en haar...

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.