3.4 – Berouw, schuldbelijdenis en genoegdoening

Wat de sofisten in de scholen kletsen over berouw is ver verwijderd van het zuivere evangelie. Het gaat dan over schuldbelijdenis en genoegdoening

3.4.27 – Wie zelf genoegdoening wil doen, doet Christus tekort en vindt nooit rust

0
'Je wordt overstelpt door zoveel zonden dat zelfs honderd levens nog niet genoeg zouden zijn om daarvoor genoegdoening te geven, zelfs al zou je die levens daar volledig aan wijden.'

3.4.38 – De kerkvaders over genoegdoening

0
'Chrysostomos schrijft ergens: "Als er om barmhartigheid gesmeekt wordt, is er geen ruimte meer voor straf. Als barmhartigheid is, is er geen onderzoek meer. Als er barmhartigheid is, hoef je geen verantwoording meer af te leggen."'

3.4.28 – Alle zonden zijn dodelijk en genoegdoening is onmogelijk

0
'De zonden van gelovigen zijn vergeeflijk, niet omdat zij niet de dood verdienen, maar omdat er door Gods barmhartigheid geen veroordeling meer is voor wie in Christus Jezus zijn.'

3.4.8 – Van Chrysostomos hoef je je zonden niet te belijden aan iemand anders

0
'Chrysostomos zegt: "Ik dwing je niet om je zonden te onthullen voor mensen. Open je geweten voor God. Laat je wonden zien aan de Heer, de beste arts, en vraag Hem om het geneesmiddel."'

3.4.19 – De biecht heeft geen enkel nut

0
'We zijn werkelijk enorm opgeschoten als we uit schaamte voor één mens ophouden met zondigen, maar ons er niet voor schamen dat God getuige is van ons kwade geweten!'

3.4.31 – Twee soorten oordelen: wraak en tucht

0
'Door het oordeel van de wraak straft God zijn vijanden. Dat is dus Gods wraak in eigenlijke zin. De straf gaat dan gepaard met verontwaardiging. Het oordeel van de tucht is minder hevig. Dat is geen straf of wraak in eigenlijke zin, maar een terechtwijzing of waarschuwing.'

3.4.10 – Als je je zonden belijdt aan God, wil je dat ook doen aan de mensen

0
'Op de verborgen schuldbelijdenis aan God volgt een vrijwillige schuldbelijdenis aan de mensen, steeds als dat nodig is om God te eren of onszelf te vernederen.'

3.4.33 – Het oordeel is bedoeld als straf, een tuchtiging is bedoeld om te corrigeren

0
'Toen God Saul afzette als koning, was dat een wrekende straf. Maar toen Hij David zijn zoontje afnam, was dat een corrigerende tuchtiging.'

3.4.12 – Persoonlijke schuldbelijdenis helpt om troost te vinden

0
'We mogen vrij kiezen wie we van alle mensen in de kerk het meest geschikt vinden om onze zonden aan te belijden. Maar de herders horen toch het meest geschikt te zijn, dus kunnen we hen het beste uitkiezen.'

3.4.2 – De sofisten kwellen het geweten

0
'Als we van heel de godsdienst iets zouden moeten weten, dan moeten we toch vooral begrijpen hoe we vergeving voor onze zonden krijgen.'

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.