3.4 – Berouw, schuldbelijdenis en genoegdoening

Wat de sofisten in de scholen kletsen over berouw is ver verwijderd van het zuivere evangelie. Het gaat dan over schuldbelijdenis en genoegdoening

3.4.33 – Het oordeel is bedoeld als straf, een tuchtiging is bedoeld om te corrigeren

0
'Toen God Saul afzette als koning, was dat een wrekende straf. Maar toen Hij David zijn zoontje afnam, was dat een corrigerende tuchtiging.'

3.4.35 – Het voorbeeld van David is geen goed voorbeeld

0
'Je zou heel dom zijn als je zou denken dat de rampen in het tegenwoordige leven ons worden opgelegd als straf voor onze zonden. Maar wij zijn allemaal zo verhard en dom, dat we nu eenmaal tuchtiging nodig hebben.'

3.4.8 – Van Chrysostomos hoef je je zonden niet te belijden aan iemand anders

0
'Chrysostomos zegt: "Ik dwing je niet om je zonden te onthullen voor mensen. Open je geweten voor God. Laat je wonden zien aan de Heer, de beste arts, en vraag Hem om het geneesmiddel."'

3.4.1 – Berouw volgens de sofisten

0
'Uit de vragen die de sofisten stellen en behandelen over berouw en waarin ze zich jammerlijke verstrikken, kun je gemakkelijk opmaken dat ze kletsen over dingen die ze niet kennen.'

3.4.12 – Persoonlijke schuldbelijdenis helpt om troost te vinden

0
'We mogen vrij kiezen wie we van alle mensen in de kerk het meest geschikt vinden om onze zonden aan te belijden. Maar de herders horen toch het meest geschikt te zijn, dus kunnen we hen het beste uitkiezen.'

3.4.3 – Berouw is geen reden voor vergeving

0
'Het maakt een groot verschil of je leert dat je vergeving van je zonden verdient doordat je hart volledig en volmaakt gebroken is of dat je leert dat je honger en dorst moet hebben naar Gods barmhartigheid.'

3.4.9 – We moeten onze zonden belijden aan God

0
'De Schrift schrijft maar één manier van schuld belijden voor. De Heer is het die de zonden vergeeft, vergeet en uitwist. Dus moeten we Hem onze zonden belijden om vergeving te krijgen.'

3.4.31 – Twee soorten oordelen: wraak en tucht

0
'Door het oordeel van de wraak straft God zijn vijanden. Dat is dus Gods wraak in eigenlijke zin. De straf gaat dan gepaard met verontwaardiging. Het oordeel van de tucht is minder hevig. Dat is geen straf of wraak in eigenlijke zin, maar een terechtwijzing of waarschuwing.'

3.4.10 – Als je je zonden belijdt aan God, wil je dat ook doen aan de mensen

0
'Op de verborgen schuldbelijdenis aan God volgt een vrijwillige schuldbelijdenis aan de mensen, steeds als dat nodig is om God te eren of onszelf te vernederen.'

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.