Institutie Boek 3 – Het delen in Christus 3.17 – Beloften van wet en evangelie

3.17 – Beloften van wet en evangelie

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. Een verbeterde versie van deze vertaling is verkrijgbaar in druk en als e-book. Het zal nog even duren voor alle laatste correcties ook op de website doorgevoerd zijn.

Gerrit Veldman

3.17.1 – Inleiding

Laten we nu ook de andere bewijzen langslopen waarmee Satan door middel van zijn handlangers de rechtvaardiging door geloof probeert onderuit te halen of...

3.17.2 – De beloften van de wet kunnen we niet verdienen door onze daden

Daarom zouden ook de beloften die ons in de wet worden aangeboden allemaal zonder effect en zonder nut zijn, als Gods goedheid ons niet...

3.17.3 – We krijgen de beloften van de wet door het evangelie

Wat dan? Zijn de beloften van de wet gegeven om te verdwijnen zonder vrucht voort te brengen? Ik heb eerder al verklaard dat dat...

3.17.4 – Het voorbeeld van Cornelius

De sofisten citeren de woorden van Petrus, die Lucas noemt in Handelingen: ‘Ik merk dat God niet een persoon aanneemt, maar dat Hij uit...

3.17.5 – God accepteert onze goede daden uit genade

En nadat de Heer een mens heeft teruggebracht uit de afgrond van de ondergang en hem voor zichzelf apart gezet heeft door de genade...

3.17.6 – Het verschil tussen de beloften van de wet en van het evangelie

En het is nuttig om hier kort op te merken in hoeverre deze manieren van spreken verschillen van de beloften van de wet. Met...

3.17.7 – De rechtvaardigheid van onze daden

Maar een veel groter probleem lijkt te liggen in de passages waarin goede daden getooid worden met de benaming ‘rechtvaardigheid’ of passages die verklaren...

3.17.8 – De waarde van goede daden vóór en na de rechtvaardiging door geloof

Maar ik kom nu bij de tweede soort beloften. Daar ligt het grootste probleem. Paulus, zeggen de sofisten, heeft geen sterker argument om de...

3.17.9 – De rechtvaardigheid van onze daden is het gevolg van de rechtvaardiging door geloof

Stel nu dat iemand dit bezwaar tegen mij zou inbrengen om de rechtvaardigheid door geloof te bestrijden. Dan vraag ik hem eerst: wordt een...

3.17.10 – Onze daden zijn pas rechtvaardig nadat onze zonden vergeven zijn

Volgens die redenering kunnen we toegeven dat onze daden niet alleen een deel van de rechtvaardigheid bevatten, zoals onze tegenstanders zelf beweren. We kunnen...

3.17.11 – Jacobus is niet in strijd met Paulus

Mijn tegenstanders zeggen echter dat er nog een groter probleem voor mij overblijft in Jacobus. Want die zou mij uitdrukkelijk tegenspreken. Hij leert namelijk...

3.17.12 – Jacobus gebruikt het woord ‘rechtvaardigen’ anders dan Paulus

Ik heb nog niet besproken wat de bedoeling van de apostel was, als ik niet ook de tweede verkeerde conclusie tegenspreek. Ze zeggen immers...

3.17.13 – Als je rechtvaardigheid wilt verdienen, moet je je volmaakt aan de wet houden

Ook helpt het mijn tegenstanders helemaal niet wat ze in dezelfde betekenis aanhalen uit Paulus: dat niet degenen gerechtvaardigd worden die de wet horen,...

3.17.14 – Gelovigen beroepen zich op hun rechtvaardigheid vergeleken met goddelozen

Verder bestrijden mijn tegenstanders mij op basis van Schriftpassages waarin de gelovigen God vrijmoedig aanbieden dat Hij hun rechtvaardigheid mag onderzoeken en dat ze...

3.17.15 – Gelovigen bereiken in dit leven geen volmaaktheid

Er zijn ook nog andere Schriftpassages die niet anders zijn dan de vorige, maar waar men misschien toch nog steun zou kunnen zoeken. Salomo...

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.