Home Blog Kerk & geloof

Kerk & geloof

Ik ben christen. Dat stempelt hoe ik in het leven sta en tegen de wereld aankijk. Als ik mijn mening vorm of keuzes moet maken, probeer ik altijd de Bijbel het laatste woord te geven.

Als de Bijbel oproept tot geweld

Atheïsten vinden de Bijbel een gevaarlijk boek. Want de Bijbel roept op tot geweld. Ook veel christenen voelen zich daar heel ongemakkelijk bij. Daarom zeggen ze graag dat zulke geweldsteksten voor ons niet meer relevant zijn. Maar is dat wel terecht?

Voetbal en afgoderij

'Om te winnen geef ik alles, alles, alles!' Dit is een uitspraak van de voetballer Dirk Kuijt, die ik een tijd geleden tegenkwam in...

Jezus oordeelt (nog) niet

Vier weken geleden schreef ik over de uitspraak van Jezus dat je niet mag oordelen. Veel christenen misbruiken die uitspraak als bewijs voor de...

Paulus en de scheppingsorde

Hoe duidelijk is de Bijbel eigenlijk over de vrouw in het ambt? Beroept Paulus zich echt op een scheppingsorde? Is zo'n scheppingsorde in Genesis 2 en 3 wel te vinden?

Vrouw met appel: waarom communicatievormen nooit neutraal zijn

Een afbeelding van een vrouw met appel. Op zich niets mis mee. Maar er zit een impliciete boodschap in. Zoals in elke vorm van communicatie.

God als sinterklaas

God en Sinterklaas lijken vaak erg op elkaar. Zo houdt Sinterklaas ons een spiegel voor. Want hoe komt het dat onze beelden van Sinterklaas en van God zich zo gelijk ontwikkelen?

Losse flodders en losse schroeven

Hoe we met de besluiten van GKV-synode over de vrouw in het ambt uiteindelijk elke Bijbelse zekerheid kwijtraken.

Tongentaal, klanktaal of gewoon taal?

Op de Pinksterdag spraken de apostelen allerlei vreemde talen. Maar is dat hetzelfde als wat Paulus de gave van 'tongen' noemt? Of is 'tongentaal' iets heel anders? En waar dient het eigenlijk voor?

Zijn de gaven van de Geest voorbij?

De gaven van de Geest zullen verdwijnen als de volmaaktheid komt en de kerk volwassen is. Maar wanneer is dat? Als Christus terugkomt? Of is de kerk nu al volwassen?

7 kenmerken van een goede luisterhouding

Preken is vast moeilijker dan luisteren. Maar week in week uit goed naar twee preken luisteren is toch ook nog niet zo gemakkelijk. Wat is nu eigenlijk een goede luisterhouding? Hoe kritisch mag of moet je zijn?