Home Blog Kerk & geloof

Kerk & geloof

Ik ben christen. Dat stempelt hoe ik in het leven sta en tegen de wereld aankijk. Als ik mijn mening vorm of keuzes moet maken, probeer ik altijd de Bijbel het laatste woord te geven.

De Trooster en het Troostboek

0
Hoeveel aandacht heeft de Heidelbergse Catechismus voor het werk van de Heilige Geest? Niet veel, wordt vaak gezegd. Maar klopt dat wel?

Als de Bijbel oproept tot geweld

0
Atheïsten vinden de Bijbel een gevaarlijk boek. Want de Bijbel roept op tot geweld. Ook veel christenen voelen zich daar heel ongemakkelijk bij. Daarom zeggen ze graag dat zulke geweldsteksten voor ons niet meer relevant zijn. Maar is dat wel terecht?

Het RD over mijn Institutie-vertaling

1
In het Reformatorisch Dagblad stond op donderdag 28 maart een artikel over mijn vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn. Het artikel is te lezen...

Op de eerste dag van de week?

2
Jezus is op gestaan op een zondag. Of toch een dag eerder, op de sabbat? Sommige christenen zeggen dat de uitdrukking 'de eerste dag van de week' verkeerd vertaald is. Hebben zij gelijk?

Drie-eenheid – wat is het wel en wat is het niet?

2
Wat betekent het dat er één God is die bestaat uit drie personen? Is dat vergelijkbaar met het rood-wit-blauw van de vlag? Of met water, ijs en waterdamp of met een acteur die drie verschillende personages speelt?

Gods almacht en de dingen die Hij niet kan

4
God is almachtig, zegt de bijbel. Hij kan alles. Voor hem is niets onmogelijk. Niets? Kan God dan ook een steen maken die zo zwaar is dat hij die zelf niet kan tillen? Maar wat is almacht eigenlijk?

Waarom de Herziene Statenvertaling mijn favoriete bijbelvertaling is

3
Vijf jaar geleden kwam de Herziene Statenvertaling uit. Ik gebruik deze bijbelvertaling als mijn standaardvertaling. Drie argumenten waarom je als christen deze vertaling volgens mij beter kunt gebruiken dan bijvoorbeeld de Nieuwe Bijbelvertaling.

Vrouwen profeteren. Dus vrouwen mogen preken?

0
De synode van de GKV vindt dat vrouwen mogen preken, omdat vrouwen in de Bijbel ook mogen profeteren. Want profeteren en preken, dat is eigenlijk hetzelfde. Of toch niet?

Recensie: Kevin DeYoung, God op zijn Woord vertrouwen

0
Ik ken geen ander boek dat zo helder en aansprekend uitlegt wat precies het gezag van Gods Woord inhoudt. Dus ben ik erg blij dat dit boekje van Kevin DeYoung nu in het Nederlands vertaald is.

Onbekwaam tot enig goed? Tenzij!

2
Gereformeerden staan bekend als pessimisten. Want ze zeggen dat mensen niets goeds kunnen doen. Niets! Ze zijn juist alleen maar geneigd tot kwaad doen.

Artikelen

Bestellen

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.