Home Blog Kerk & geloof

Kerk & geloof

Ik ben christen. Dat stempelt hoe ik in het leven sta en tegen de wereld aankijk. Als ik mijn mening vorm of keuzes moet maken, probeer ik altijd de Bijbel het laatste woord te geven.

Wat vraagt Paulus van Filemon? Een les in vrijwillige gehoorzaamheid

0
Paulus' brief aan Filemon is een heel persoonlijke brief. Maar het draait in die brief om een belangrijk christelijk principe.

Mijn nieuwe hobby: psalmen berijmen

0
Tot mijn verrassing ontdekte ik dat ik het leuk vind om psalmen te berijmen. Ik hoop daar de komende tijd mee door te gaan en de resultaten hier op mijn website te delen.

Waarom zou je bidden voor de overheid?

0
Afgeven op de overheid is in, ook onder christenen. Maar de Bijbel leert ons om voor de overheid te bidden, zodat we stil en rustig leven. Wat betekent dat?

1 & 2 Timotheüs, Titus en Filemon vers voor vers vertaald en verklaard

0
Ik heb een boek geschreven. Vers voor vers ben ik door de originele Griekse tekst gekropen van de brieven van Paulus aan Timotheüs, Titus en Filemon. Daarbij heb ik me steeds drie vragen gesteld. Wat staat er? Wat betekent het? En wat heb ik eraan of wat moet ik er ermee?

Nieuw: een hertaling van de Magnalia Dei van Herman Bavinck

0
Behalve zijn bekende Gereformeerde Dogmatiek voor theologen schreef Bavinck ook een boek over de geloofsleer voor gewone gelovigen. Dat heb ik nu hertaald in modern Nederlands.

Recensie: Kevin DeYoung, God op zijn Woord vertrouwen

0
Ik ken geen ander boek dat zo helder en aansprekend uitlegt wat precies het gezag van Gods Woord inhoudt. Dus ben ik erg blij dat dit boekje van Kevin DeYoung nu in het Nederlands vertaald is.

Calvijn over kinderen aan het avondmaal

2
Als kinderen gedoopt mogen worden, waarom mogen ze dan niet aan het avondmaal? Volgens Calvijn was er een wezenlijk verschil tussen doop en avondmaal. Maar hij weerde niet alle kinderen van het avondmaal.

Calvijn over vaccinatie

0
Vaccinatie wordt gepresenteerd als de enige uitweg uit de corona-crisis. Maar mag vaccinatie wel? Verzet je je dan niet tegen Gods voorzienigheid? Calvijn zou de vloer aanvegen met een dergelijke redenering. Godslasterlijk en dwaas, zou hij zeggen.

Malchus op het kerkplein

0
Malchus. Aan hem moest ik denken toen ik las over de geweldsincidenten tegen journalisten bij kerken op Urk en in Krimpen aan de IJssel.

Christenen en complottheorieën – een onmogelijke combinatie

3
Het coronavirus vormt een voedingsbodem voor allerlei complottheorieën. Ook christenen blijken daar vatbaar voor. Maar wat zegt dat over ons vertrouwen op God?

Artikelen

Bestellen

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.