De koraalbewerking over Wir glauben all an einen Gott, Vater (BWV 740) van Johann Sebastian Bach, gespeeld op het orgel van de Grote of Sint-Michaëlskerk in Zwolle (via Hauptwerk).
Wir gläuben all’ an einen Gott,
Vater, Sohn, heiligen Geist,
Der uns hilft in aller noth,
Den die schaar der engel preis’t,
Der durch seine groß kraft
Alles wirket, thut und schafft.
Een vijfstemmig koraalbewerking. De melodie wordt uitkomend gespeeld in de bovenstem. De overige vier stemmen worden verdeeld over een manuaal en het pedaal. En het speciale aan dit stuk is: het pedaal krijgt twee stemmen toebedeeld. Dat maakt het lastig om te spelen. Beide voeten hebben ‘de handen vol’ aan ieder hun eigen stem.
De tekst van dit lied is een berijming van de Apostolische Geloofsbelijdenis. Het stuk eindigt met een cadenza van 48 noten: B=2 x A=1 x C=3 x H=8 = 48. Bachs handtekening? Een persoonlijke geloofsbelijdenis?
Maar is dit stuk wel van Bach? Er bestaan vier varianten van dit stuk. Twee met en twee zonder dubbelpedaal. Daarvan dan elk een met de melodie in de sopraan en een met de melodie in de tenor. Alleen deze ene versie – de mooiste – staat op naam van Bach. De andere drie staan op naam van zijn leerling Johann Ludwig Krebs. Bewerkingen van Krebs van Bachs origineel? Of is de Bach-versie een bewerking van een origineel van Krebs? Wilde de leerling een poging wagen om zijn meester verbeteren. Of wilde de meester misschien zeggen: ‘Leuk geprobeerd, jongen, maar kijk eens: zo kan het ook!’?
Registratie:
Hoofdwerk: Quintadena 16′, Octaav 8′, Roerfluit 8′, Octaav 4′, Nasaat 3′
Bovenpositief: Praestant 8′, Holpijp 8′, Quinta 6′, Octaav 4′, Quinta 3, Superoctaav 2′, Tertiaan, Viola di Gamba 8′, Trompet 4′
Borstwerk: Fluitgedekt 8′, Praestant 4′, Quintanus 1 1/2′
Pedaal: Subbas 16′, Octaav 8′, Holpijp 8′, Superoctaav 4′
Bovenpositief+Borstwerk