De koraalbewerking over O Lamm Gottes, unschuldig (BWV 656) van Johann Sebastian Bach, gespeeld op het orgel van de Grote of Sint-Michaëlskerk in Zwolle (via Hauptwerk).
O Lamm Gottes, unschuldig
am Stamm des Kreuzes geschlachtet,
allzeit erfunden geduldig,
wiewohl du warest verachtet,
all Sünd hast du getragen,
sonst müssten wir verzagen.
vers 1-2: Erbarm dich unser, o Jesu.
vers 3: Gib deinen Frieden, o Jesu.
Dit lied bestaat uit drie coupletten en deze bewerking uit drie delen, voor elk couplet één, die naadloos in elkaar overgaan.
De eerste twee delen zijn manualiter en driestemmig. In het eerste deel ligt de melodie in de bovenstem en in het tweede deel in de middenstem. Het is gebruikelijk om tussen de beide delen van klavier (of registratie) te wisselen. Maar het eerste deel sluit af met exact hetzelfde motief waar ook het eerste gedeelte van het tweede deel (tot aan de herhaling) mee afsluit. Dat maakt het wisselen naar mijn idee toch heel discutabel. Want dan klinkt dat motief in twee verschillende registraties. Mij irriteert dat, het voelt niet goed, en ik heb serieus overwogen om beide delen gewoon in dezelfde registratie te spelen. Toch voelde dat ook niet goed en dus heb ik uiteindelijk toch voor een klavierwisseling gekozen, omdat er toch wel een duidelijk contrast bestaat tussen beide delen.
In het derde deel klinkt de melodie in het pedaal. Een plenumregistratie is hier niet onlogisch, omdat het stuk naar een climax toe werkt. Overigens bestaat het derde deel zelf ook weer uit verschillende onderdelen. Er zitten duidelijke cesuren na elke tweede regel. Bovendien krijgt regel 5 opeens een opvallend ander motief in de begeleiding, terwijl in regel zes het ritme verandert van 9/4 in 3/2 en er bovendien chromatiek en flinke dissonanten opduiken. De laatste regel (de enige waarin vers 3 afwijkt van vers 1 en 2) vormt vervolgens de echte climax, met een snellere beweging en stijgende en dalende toonladders. Een goed moment om nog eens extra bij te registreren.
Registratie:
1 versus:
Bovenpositief: Praestant 8′, Viola 8′
2 versus:
Rugwerk: Praestant 8′, Roefluit 8′, Quintadena 8′, Octaav 4′
3 versus:
Hoofdwerk: Quintadena 16′, Praestant 8′, Roerfluit 8′, Octaav 4′, Nasaat 3′, Superoctaav 2′, Ruijschpijp
Rugwerk: Praestant 8′, Roerfluit 8′, Octaav 4, Superoctaav 2′, Scherp, Fagot 16′, Schalmeij 8′
Borstwerk: Fluitgedekt 8′, Praestant 4′, Superoctaav 2′, Mixtuur
Pedaal: Praestant 16, Octaav 8′, Superoctaav 2′, Mixtuur, Basuin 16′
Hoofdwerk+Borstwerk
Maat 139:
Pedaal: + Trompet 8′
+ Hoofdwerk+Rugwerk