Alle orgelwerken van Johann Sebastian Bach

0
20
Het bekende portret van Johann Sebastian Bach door Elias Gottlob Haussman uit 1746.

2024 was het jaar waarin ik eindelijk de laatste opname van een orgelwerk van Bach kon publiceren. Daarmee kwam een einde aan een project waarmee ik acht jaar geleden met een flinke dosis overmoed was begonnen. Aanvankelijk liep het vrij gesmeerd, maar de laatste loodjes waren het moeizaam. Door een liesbreuk – midden in coronatijd, dus met lange wachtlijsten in het ziekenhuis – lag het project een hele tijd stil en toen ik eindelijk weer spelen kon, had ik inmiddels zoveel andere bezigheden, dat ik nauwelijks aan toe kwam om de laatste opnames te maken en te verwerken.

Toch: de laatste opname is nu klaar. En als ik onderstaande lijst zie, ben ik toch wel een beetje trots op het resultaat. Niet dat deze serie mag worden vergeleken met die van welke professionele organist ook. Ik ben maar een simpele amateur. Ik heb deze opnamen niet op een echt orgel ingespeeld, maar gewoon thuis op mijn Hauptwerk-orgel. En de meeste opnamen, vooral van de grotere werken, zijn ook niet in één geheel gespeeld. Ik ben simpelweg niet in staat om zo lang foutloos te spelen. De meeste opnamen bestaan uit aan elkaar geplakte stukjes. Ik maakte namelijk altijd eerst een midi-opname. In een midi-editor haalde ik dan de fouten eruit en plakte ik de losse fragmenten aan elkaar. En het resulterende midi-bestand speelde ik dan weer af om een audio-opname te maken. Ik moet zelfs bekennen dat niet eens alle stukken op de sampleset van Zwolle heb ingespeeld, ook al is dat wel de set waarmee ik alle audio-opnamesn gemaakt heb.

Het orgel van Zwolle is altijd een van mijn favoriete orgels geweest. De eerste cd die ook ooit kocht, was van dat orgel. Ik heb er heel wat concerten bijgewoond, een keer bij een concert geregistreerd en zelfs één keer zelf op gespeeld, tijdens de open orgeldag in 1996. Dat leverde toen zelfs nog een stukje met foto in de, toen nog bestaande, Zwolse Courant op.

Inmiddels bestaat het orgel niet meer in de vorm die het destijds en ook tijdens de opnamen voor de Hauptwerk-sampleset nog had. Daarmee is deze serie Bach-opnamen ook een historisch klankdocument geworden. Zoals het orgel hier (virtueel) klinkt, zal het in werkelijkheid nooit meer klinken. Als binnenkort de restauratie voltooid is, zal het vast nog veel mooier klinken, maar toch – het stemt me weemoedig dat het orgel zoals ik het kende voorgoed verleden tijd is. Gelukkig hebben we Hauptwerk nog.

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in