Insitutie Boek 4 – De genademiddelen 4.9 – Concilies 4.9.11 – Leiding door de Geest maakt concilies niet onfeilbaar

4.9.11 – Leiding door de Geest maakt concilies niet onfeilbaar

En Leo I, bisschop van Rome, erkent dat het concilie van Chalcedon wat betreft de leer rechtzinnig was. Toch aarzelt hij niet om het te beschuldigen van eerzucht en onbezonnen onvoorzichtigheid. Weliswaar ontkent hij niet dat het een wettig concilie was, maar hij verklaart openlijk dat het kon dwalen.

Misschien vindt iemand het dwaas van mij dat ik de moeite neem om zulke dwalingen aan te wijzen. Mijn tegenstanders geven immers toe dat concilies kunnen dwalen als het gaat om dingen die niet onmisbaar zijn voor ons behoud. Toch is dit geen overbodige moeite. Want ze erkennen dit wel met de mond, als ze ertoe gedwongen worden. Maar toch eisen ze meer dan waar ze zelf van uitgaan. Want ze dringen ons de besluiten van alle concilies over allerlei dingen zonder onderscheid op als goddelijke uitspraken van de Heilige Geest. Als ze dat doen, wat proberen ze dan anders dan ons te laten erkennen dat concilies niet kunnen dwalen? Of als ze dwalen, dat het dan niet is toegestaan om de waarheid aan te wijzen of de dwalingen niet goed te keuren?

Ik wil alleen maar laten zien dat je hieruit kunt opmaken dat de Heilige Geest de verder vrome en heilige concilies wel geregeerd heeft. Maar dan zo dat Hij ze ondertussen iets menselijks liet overkomen, om te voorkomen dat wij te veel op mensen zouden vertrouwen. Dit is een veel betere opvatting dan die van Gregorius van Nazianze. Die zei dat hij nooit een goede uitkomst gezien had van welk concilie ook.1 Want wie beweert dat ze allemaal, zonder uitzondering, slecht zijn afgelopen, laat hun niet veel gezag over.

Het is niet meer nodig om nog apart de provinciale concilies te noemen. Op basis van de algemene concilies kun je gemakkelijk beoordelen hoeveel gezag provinciale concilies moeten hebben om geloofsartikelen op te stellen en naar eigen goeddunken dogma’s aan te nemen.

1Gregorius van Nazianze, Epistulae, 103.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.