4.7.27 – Het ongeloof van de pausen

Als we wel naar de personen kijken, dan is genoegzaam bekend wat voor plaatsvervangers van Christus we zullen vinden: Julius II,1 Leo X, Clemens VII en Paulus III zullen werkelijk pilaren zijn van het christelijk geloof en de belangrijkste uitleggers van de godsdienst – zij die van Christus niets anders wisten dan wat ze geleerd hadden in de school van Lucianus.

Maar waarom noem ik drie of vier pausen? Alsof er nog enige twijfel over bestaat wat voor godsdienst de pausen met heel het college van kardinalen sinds lange tijd beleden hebben en tegenwoordig belijden! Want het eerste artikel van die geheime theologie die onder hen regeert, is dat er geen God is. Het tweede dat alles wat over Christus geschreven staat en geleerd wordt, leugens en bedrog zijn. Het derde dat de leer over het toekomstige leven en de laatste opstanding enkel fabeltjes zijn.

Ik erken dat ze dat niet allemaal beseffen en dat er maar weinig dat zeggen. Maar toch is dit al lange tijd geleden de gebruikelijke godsdienst geworden van de pausen. En dit is algemeen bekend aan ieder die Rome kent. Toch blijven de roomse theologen pochen dat de paus, dankzij een privilege van Christus, niet kan dwalen. Want, zeggen ze, Christus heeft tegen Petrus gezegd: ‘Ik heb voor jou gebeden, of er geen eind mag komen aan jouw geloof.’ Lucas 22:32 Nu vraag ik je: wat bereiken ze met zulk schaamteloos gespot anders dan dat de hele wereld begrijpt dat ze zo door en door goddeloos geworden zijn, dat ze geen vrees voor God of ontzag voor mensen meer hebben?

1Paus Julius II (1443-1513).

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.