Insitutie Boek 4 – De genademiddelen 4.6 – De paus 4.6.13 – De rangorde tussen verschillende steden

4.6.13 – De rangorde tussen verschillende steden

Maar stel dat het zo is. Stel dat het primaat, zoals de roomsen kletsen, van Antiochië naar Rome verplaatst is. Waarom heeft Antiochië dan niet de tweede plaats behouden? Want als Rome de eerste plaats heeft omdat Petrus daar tot het eind van zijn leven gezeteld heeft, aan wie zouden we dan liever de tweede plaats geven dan aan de stad waar hij eerst gezeteld heeft? Hoe komt het dan dat Alexandrië boven Antiochië staat? Hoe kan het dan gepast zijn dat de kerk van een leerling boven de stoel van Petrus gaat?

Als we een kerk moeten eren in overeenstemming met de waardigheid van haar stichter, wat moeten we dan van de andere kerken zeggen? Paulus noemt drie mannen die steunpilaren lijken: Jacobus, Petrus en Johannes. Galaten 2:9 Als ter ere van Petrus de stoel van Rome de eerste plaats toegekend wordt, verdienen Efeze en Jeruzalem, waar Johannes en Jacobus gezeteld hebben, dan niet de tweede en derde plaats? Toch had Jeruzalem vroeger onder de patriarchaten de laatste plaats en Efeze kon zelfs niet het uiterste hoekje bezetten. Ook andere kerken werden gepasseerd, zowel kerken die Paulus gesticht heeft, als kerken waar een apostel aan het hoofd gestaan heeft.

De eer ging naar de zetel van Marcus, die slechts een van de leerlingen was. De roomsen moeten óf erkennen dat die rangorde verkeerd was, óf ons toegeven dat het geen vaste regel was dat iedere kerk in dezelfde mate geëerd moet worden als haar stichter.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.