4.6.12 – Rome of Antiochië

Maar laten we eens kijken naar hun argumentatie. Ze zeggen dat Petrus onder de apostelen het hoogste gezag had. Dus moet de kerk waar hij zetelde dit privilege hebben. Maar waar zetelde hij het eerst? In Antiochië, zeggen ze. Dus claimt de kerk van Antiochië terecht dit primaat. Ze erkennen dat die vroeger de eerste plaats innam. Maar, zeggen ze, toen Petrus daar vertrok, nam hij die eer mee naar Rome. Want er bestaat een brief op naam van paus Marcellus I1 aan de presbyters van Antiochië, waarin hij tegen hen zegt: ‘De stoel van Petrus was in het begin bij jullie, maar later is die op bevel van de Heer naar hier verplaatst.’2 De kerk van Antiochië was dus eerst de eerste, maar voor de stoel van Rome is zij opzij gegaan.

Maar dankzij welke goddelijke uitspraak wist die beste man dat de Heer het zo bevolen had? Want als deze zaak juridisch behandeld moet worden, moeten ze antwoord geven op de vraag of ze willen dat dit een persoonlijk, een onpersoonlijk of een gemengd privilege is. Want één van die drie moet het zijn. Als ze zeggen: persoonlijk, dan heeft de plaats er dus niets mee te maken. Maar als ze zeggen: onpersoonlijk, dan is het gebonden aan de plaats. Als het eenmaal aan een plaats gegeven is, dan wordt het niet afgepakt als de persoon sterft of vertrekt. Dus blijft over dat ze zeggen: gemengd. Maar dan doet de plaats er alleen toe als de juiste persoon daaraan verbonden is. En dan kan ik er meteen tegen inbrengen en gemakkelijk bewijzen dat Rome geen reden heeft om het primaat te claimen.

1Paus Marcellus I ( 309).

2Gratianus, Decretum II, 24,1,15.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.