Insitutie Boek 4 – De genademiddelen 4.5 – De roomse kerk 4.5.3 – De burgerlijke overheid heeft te veel invloed gekregen

4.5.3 – De burgerlijke overheid heeft te veel invloed gekregen

Maar de roomsen liegen als ze zeggen dat dit is uitgevonden als geneesmiddel. Weliswaar lezen we dat vroeger bij het kiezen van bisschoppen steden in opschudding raakten. Maar toch heeft niemand er ooit aan durven denken om de burgers van hun recht te beroven. Ze hadden andere manieren om deze fouten te voorkomen of, als ze al begaan waren, te corrigeren. Maar ik zal uitleggen hoe het dan wel zit.

Het volk werd steeds nalatiger in het kiezen en schoof deze verantwoordelijk af op de presbyters, alsof het niet hun eigen verantwoordelijkheid was. De presbyters hebben van deze gelegenheid misbruik gemaakt om zich een tirannie toe te eigenen die ze later hebben bevestigd door nieuwe canones uit te vaardigen.

Het ordenen is niets anders meer dan een schertsvertoning. Want het schijnonderzoek dat ze daarbij laten zien, is zo hol en leeg dat het zelfs aan de buitenkant kleurloos is.

Op sommige plaatsen hebben de vorsten door middel van een verdrag van de roomse pausen het recht gekregen om zelf bisschoppen te benoemen. Maar dat heeft de kerk geen nieuwe schade opgeleverd. Want daardoor is het kiezen alleen maar afgepakt van de kanunniken. En die hadden het zich toch maar onterecht toegeëigend of zelfs gestolen. Dat is wel een heel schandelijk voorbeeld: vanuit het hof worden bisschoppen uitgezonden om de kerk in bezit te nemen. Vrome vorsten zouden zich van zulk bederf moeten onthouden! Want telkens als het volk een bisschop wordt opgedrongen die ze niet hebben gewild of met wiens verkiezing ze in elk geval niet met een vrije stem hebben ingestemd, is dat een goddeloze beroving van de kerk.

Maar wanorde is nu al zolang gewoonte in de kerk. Dat heeft de vorsten de gelegenheid gegeven om het benoemen van bisschoppen naar zich toe te trekken. Want ze hadden liever dat zij de macht hadden om dat geschenk te verlenen, dan mensen die er evenmin recht op hadden en er even slecht gebruik van maakten.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.