Insitutie Boek 4 – De genademiddelen 4.5 – De roomse kerk 4.5.19 – Overdaad en verkwisting door priesters en bisschoppen

4.5.19 – Overdaad en verkwisting door priesters en bisschoppen

Wat kan ik over de inkomsten die de priesters uit landgoederen en bezittingen krijgen nog meer zeggen dan wat ik al gezegd heb en wat ieder kan zien? We zien hoe trouw degenen die bisschoppen en abten genoemd worden, het grootste deel besturen. Wat is het dwaas om hier kerkelijke orde te zoeken! Hun leven hoorde een buitengewoon voorbeeld te zijn van soberheid, matigheid, zelfbeheersing en nederigheid. Is het dan gepast dat zij in het aantal van hun bedienden, in de pracht en praal van hun huizen en de verfijndheid van hun kleding en maaltijden de luxueuze levensstijl van vorsten imiteren? Ook leggen ze niet alleen hun hand op dorpen en kastelen. Ze maken zich meester van heel grote vorstendommen en nemen zelfs hele koninkrijken in bezit. Wat is dat in strijd met de taak van degenen aan wie een eeuwig en onaantastbaar bevel van God schandelijk winstbejag verbiedt en tevreden zijn met een eenvoudige levensstijl gebiedt! Titus 1:7

Als ze Gods Woord minachten, wat zullen ze dan antwoorden op die oude besluiten van de synodes? Die bepaalden dat een bisschop niet ver van de kerk zijn huisje moet hebben en dat zijn tafel en huisraad eenvoudig moeten zijn.1 Wat zullen ze antwoorden op de uitspraak van de synode van Aquileia dat voor de priesters van de Heer armoede hun glorie is? Want zij zullen heel beslist als veel te streng afwijzen wat Hiëronymus Nepotianus voorschrijft: een priester moet aan zijn eenvoudige tafel armen en vreemdelingen als gast uitnodigen en met hen Christus. Maar ze zullen zich er toch voor schamen om te ontkennen wat hij daarna schrijft: het is voor een bisschop een glorie om te zorgen voor de bezittingen van de armen en een schande voor alle priesters om eigen rijkdom na te jagen. Maar dit kunnen ze niet aanvaarden zonder zichzelf tot hun schande te veroordelen.

Maar het is niet nodig dat ik hen nu nog harder aanval. Het was alleen mijn bedoeling om te bewijzen dat de wettige orde van de diakenen bij hen allang is opgeruimd en dat ze dus niet langer met deze titel mogen pronken om hun kerk aan te prijzen. En volgens mij heb ik dat bewijs meer dan voldoende geleverd.

1Statuta ecclesia antiqua, 14 en 15.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Bestellen?

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.