Insitutie Boek 4 – De genademiddelen 4.5 – De roomse kerk 4.5.16 – Roomse geestelijken roven en stelen

4.5.16 – Roomse geestelijken roven en stelen

Zo zijn de oude gewoonten die ik behandeld heb, niet slechts verward, maar zelfs volledig uit de weg geruimd en vernietigd. De bisschoppen en de stadspriesters – die, rijk geworden van deze buit, veranderd zijn in kanunniken – hebben het belangrijkste deel onder elkaar verdeeld. Maar bij die verdeling is het rumoerig toegegaan. Dat blijkt doordat ze tot vandaag toe ruzie maken over de precieze grenzen.

Hoe dan ook, deze schikking zorgt ervoor dat geen cent van alle bezittingen van de kerk terechtkomt bij de armen, die er in elk geval voor de helft recht op hebben. Want de canones kennen een vierde deel aan hen toe. En nog een ander vierde deel kennen ze toe aan de bisschoppen met de bedoeling dat ze het gebruiken voor gastvrijheid en andere verplichtingen om goed te doen. Ik zwijg erover wat de geestelijken moesten doen met hun deel en waar zij dat voor moesten gebruiken. Ik heb al duidelijk genoeg aangetoond dat het laatste deel, dat bestemd is voor de kerken, gebouwen en andere uitgaven, in tijd van nood beschikbaar hoort te zijn voor de armen.

Ik vraag je: als ze maar één vonkje vrees voor God in hun hart hadden, zouden ze dan kunnen leven met het besef dat alles wat ze eten en waarmee ze zich kleden afkomstig is van diefstal, ja zelfs van heiligschennis? Maar Gods oordeel raakt hen nauwelijks. Daarom zouden ze zich op z’n minst moeten realiseren dat degenen die zij willen wijsmaken dat ze in hun kerk zulke mooie en goed ingerichte orden hebben – dat pochen ze altijd zo graag – mensen zijn met zinnen en verstand.

Ze moeten mij maar eens ronduit antwoorden of diaken zijn inhoudt dat je vrij bent om te roven en te stelen. Als ze dat ontkennen, moeten ze natuurlijk ook erkennen dat zij geen diakenen meer hebben. Want bij hen is heel de uitdeling van de kerkelijke bezittingen openlijk veranderd in een heiligschennende plundering.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.