4.5.15 – Diakenen

Laat nu de diakenen naar voren komen met hun heel heilige uitdeling van de kerkelijke bezittingen. Echter, de pausgezinden benoemen hun diakenen helemaal niet voor dat doel. Ze leggen hun immers geen andere taak op dan dienen bij het altaar, het evangelie voorlezen of zingen en het verrichten van ik weet niet wat verder nog voor onbenulligheden. Niets hebben die te maken met liefdegaven of zorg voor de armen, niets met heel die bediening die diakenen vroeger hadden. Ik heb het over de instelling zelf. Want als we kijken naar wat ze doen, dan hebben ze eigenlijk helemaal geen taak. Het is voor hen alleen maar een opstapje naar het priesterschap.

Op één punt laten degenen die de positie van diaken bij de mis innemen, nog een loos beeld zien van wat in de oude kerk gebruikelijk was. Want ze nemen voor de consecratie de offergaven in ontvangst. In de oude kerk was het de gewoonte dat de gelovigen vóór het deelnemen aan het avondmaal elkaar kusten en hun liefdegaven offerden aan het altaar. Zo lieten ze hun liefde blijken, eerst symbolisch en daarna door daadwerkelijk goed te doen. De diaken zorgde voor de armen. Hij nam de gaven in ontvangst om uit te delen.

Nu bereikt van die liefdegaven even weinig de armen als wanneer ze in zee geworpen zouden worden. Met hun valse diakenschap spelen de roomsen dus een spelletje met de kerk. Hun diakenschap heeft echt niets gemeen met de instelling van de apostelen of met de praktijk in de oude kerk. Nee, ze hebben het uitdelen van gaven verplaatst en zo ingericht dat je je geen grotere wanorde kunt voorstellen. Want zoals struikrovers mensen vermoorden en dan de buit onder elkaar verdelen, zo hebben zij het licht van Gods Woord gedoofd en als het ware de kerk vermoord en nu denken ze dat alles wat voor heilig gebruik gewijd was, is prijsgegeven als buit om te plunderen. Dus hebben ze de boel verdeeld en heeft ieder zoveel mogelijk naar zich toegetrokken.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.