Insitutie Boek 4 – De genademiddelen 4.4 – De oude kerk 4.4.12 – De rol van de geestelijken

4.4.12 – De rol van de geestelijken

Ik geef toe dat er wel op het concilie van Laodicea (363) met een heel goede reden besloten is dat de verkiezing niet aan de massa moet worden overgelaten.1 Want het gebeurt haast nooit dat zoveel hoofden een zaak eenstemmig kunnen beslissen. Bijna altijd is dit spreekwoord waar: ‘Een weifelende massa wordt verscheurd in tegenstrijdige opvattingen.’

Maar tegen dit gevaar werd een uitstekende remedie gebruikt. Want eerst kozen de geestelijken alleen. Degene die zij gekozen hadden, stelden ze voor aan de overheid of aan de raad en de vooraanstaande burgers. Die hielden overleg en als ze de verkiezing terecht vonden, bevestigden ze die. Zo niet, dan kozen ze iemand anders, die ze beter vonden. Dan werd de zaak aan het volk voorgelegd. Dat was weliswaar niet gebonden aan de keus, maar kon zo toch minder oproer maken.

Soms begon de verkiezing bij het volk. Maar dat was dan alleen om te weten te komen wie het volk het liefst wilde. En als de wensen van het volk bekend waren, dan kozen de geestelijken. De geestelijken waren dan dus niet vrij om aan te stellen wie ze maar wilden. Maar ze hoefden ook niet perse naar de dwaze wensen van het volk te luisteren.

Leo I legt deze orde vast als hij ergens anders zegt: ‘Men moet vragen naar de wensen van de burgers, de verklaringen van het volk, het oordeel van de overheid en de keuze van de geestelijken.’ En: ‘Men moet een verklaring van de aanzienlijken hebben, een ondertekening van de geestelijken en toestemming van de raad en het volk.’ Hij zegt: ‘Het is om geen enkele reden toegestaan dat het anders gebeurt.’2

En het genoemde besluit van de synode van Laodicea heeft ook geen andere bedoeling dan dat geestelijken en leiders zich niet moeten laten meesleuren door een onbezonnen menigte. Het is beter dat ze zo nodig met hun eigen verstand en ernst de dwaze begeerten van het volk bedwingen.

1Concilie van Laodicea, canon 13.

2Leo I, Epistulae, 87.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.