Insitutie Boek 4 – De genademiddelen 4.4 – De oude kerk 4.4.11 – De instemming van het volk

4.4.11 – De instemming van het volk

Het volk heeft lang de vrijheid behouden om zelf de bisschoppen te kiezen. Zo kon hun niemand worden opgedrongen met wie niet iedereen tevreden was. Op het concilie van Antiochië (341) werd dan ook verboden dat het volk tegen zijn wil iemand werd opgedrongen. Ook Leo I bevestigt dat met klem. Vandaar deze uitspraken: ‘Degene die de geestelijken en het volk of de meerderheid willen hebben, die moet gekozen worden.’ En: ‘Wie aan het hoofd staat van allen, moet door allen gekozen worden. Want als er iemand wordt benoemd die niet bekend en niet onderzocht is, dan kan hij alleen met geweld worden opgedrongen.’ En: ‘Degene die de geestelijken uitkiezen en die het volk wil hebben, die moet worden gekozen. En hij moet door de bisschoppen van de provincie gewijd worden, onder het gezag van de bisschop van de provinciehoofdstad.’1

En de heilige vaders hebben ervoor opgepast dat deze vrijheid van het volk ook maar een beetje ingeperkt zou worden. Toen de algemene synode die vergaderde in Constantinopel (381) Nectarius aanstelde, wilde zij dat niet doen zonder de toestemming van alle geestelijken en van het volk. Dat verklaart zij in haar brief aan de synode in Rome.

Daarom, als een bisschop iemand als zijn opvolger benoemde, was dat alleen maar rechtsgeldig als heel het volk het bevestigde. We vinden daar niet alleen een voorbeeld van, maar ook een formule voor bij Augustinus, bij de benoeming van Eraclius.2 En Theodoretus van Cyrrhus3 vertelt dat Athanasius Petrus4 als zijn opvolger benoemd had. Maar hij voegt er dan meteen aan toe dat de priesterorde dit bevestigde en dat de overheid en de leiders van heel het volk ermee instemden.5

1Leo I, Epistulae, 90,2.

2Augustinus, Epistulae, 213.

Eraclius (ca. 450), bisschop van Hippo.

3Theodoretus (ca. 450), bisschop van Cyrrhus en kerkhistoricus.

4Petrus II (ca. 400), patriarch van Alexandrië.

5Theodoretus van Cyrrhus, Historia ecclesiastica IV, 20.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.