Maar geen verstandig mens zal ontkennen dat het ook volledig overeenstemt met de orde van een wettige roeping dat de opzieners worden aangewezen door mensen. Want er zijn in de Schrift heel veel bewijzen daarvoor te vinden. Dat is ook niet in strijd met de uitspraak van Paulus dat hij niet door mensen of via mensen gezonden is. Ik heb dat al gezegd. Want hij heeft het dan niet over de gewone manier van uitkiezen van dienaren, maar claimt voor zichzelf wat specifiek voor de apostelen gold.
Trouwens, toen de Heer Paulus met een speciaal voorrecht voor zichzelf aanwees, deed Hij dat zo dat Hij ondertussen toch ook de orde van de kerkelijke roeping gebruikte. Want Lucas vertelt: ‘Toen de apostelen vastten en baden, zei de Heilige Geest: “Zet voor Mij Barnabas en Saulus apart voor het werk waarvoor Ik hen geroepen heb.”’ Handelingen 13:2 Waarom anders moesten ze hen apart zetten en de handen opleggen, dan omdat ze zich moesten houden aan de kerkelijke orde voor het uitkiezen van dienaren via mensen? God heeft zo’n orde dus met geen duidelijker bewijs kunnen goedkeuren, dan doordat Hij toch wil dat Paulus door de kerk wordt uitgekozen, ook al had Hij eerder al gezegd dat Hij Paulus had bestemd als apostel voor de heidenen.
Datzelfde kun je ook zien bij de verkiezing van Matthias. De aposteltaak was zo belangrijk, dat ze niet op eigen gezag één persoon voor die rang durfden uitkiezen. Daarom zetten ze er twee in hun midden. Op een van hen zou dan het lot vallen en zo zou de verkiezing een duidelijk bewijs uit de hemel krijgen en toch de orde van de kerk niet volledig gepasseerd worden.