4.20.18 – Legitiem gebruik van rechtspraak

Zulke mensen moeten dus weten dat de rechtspraak legitiem is als je die op de juiste manier gebruikt. En dit is de juiste manier voor een eiser om aan te klagen en voor een beschuldigde om zich te verdedigen: als een beschuldigde gedagvaard wordt, moet hij op de vastgestelde dag voor de rechtbank verschijnen en zijn zaak verdedigen met de verontschuldigingen die hij kan aanvoeren, zonder bitterheid, met als enig motief dat hij door het recht wil beschermen wat van hem is. En als een eiser in zijn leven of in zijn bezit onrechtmatig gekwetst is, moet hij zich onder bescherming van de overheid stellen, zijn klacht uitleggen en eisen wat eerlijk en goed is, maar volledig zonder begeerte om schade te berokken of zich te wreken, zonder bitterheid en haat en zonder zin in ruzie. Sterker nog, hij moet bereid zijn liever afstand te doen van zijn recht en alles te verduren dan dat hij gedreven wordt door vijandschap tegenover zijn tegenstander.

Echter, als de emoties bevangen zijn door kwaadwilligheid, bedorven zijn door haat, ontbrand zijn in woede en dorst hebben naar wraak, kortom, als ze zo sterk branden van begeerte om te strijden dat er iets gaat ontbreken aan de liefde – dan kan het niet anders of zelfs de meest rechtmatige zaak is goddeloos. Want dit moet voor alle christenen vaststaan als basisprincipe: hoe rechtvaardig een proces ook is, je kunt het nooit op de juiste manier voeren als je je tegenstander niet met dezelfde liefde en welwillendheid behandelt als wanneer het conflict al door een minnelijke schikking zou zijn afgedaan.

Misschien werpt iemand tegen dat het een wonder zou zijn als zo’n zelfbeheersing ooit voor een rechtbank gevonden werd, omdat dat echt nooit gebeurt. Natuurlijk geef ik toe dat je, gezien de moraal in onze tijd, nauwelijks een voorbeeld tegenkomt van iemand die zo een proces voert. Maar als er verder niets verkeerds bijkomt, blijft de zaak op zichzelf goed en zuiver. Bovendien, we horen dat hulp van de overheid een heilige gave van God is. Daarom moeten we extra goed oppassen dat die gave niet door onze schuld besmeurd wordt.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Bestellen?

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijn
Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.