4.19.5 – Roomse verzinsels

Maar in een latere tijd, toen dit al haast vergeten was, heeft men een of andere verzonnen bevestiging – ‘confirmatie’ of ‘vormsel’ – ingesteld als een sacrament van God. Men verzon dat de kracht van het vormsel eruit bestond dat de Heilige Geest, die bij de doop gegeven was voor onschuldigheid, nu geschonken werd om de genade te laten toenemen. En dat degenen die in de doop opnieuw geboren waren om te leven, nu versterkt werden voor de strijd. Dit vormsel wordt uitgevoerd door te zalven en met deze formule: ‘Ik teken je met het teken van het heilige kruis en versterk je met de zalving van de redding, in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest.’

Dat is allemaal mooi en aantrekkelijk. Maar waar is er een woord van God dat hier de aanwezigheid van de Heilige Geest belooft? Mijn tegenstanders kunnen nog geen punt of komma aanvoeren. Dus op basis waarvan willen ze ons dan bewijzen dat hun zalving een instrument is van de Heilige Geest? We zien daar olie, een dik en vettig vocht. Verder niets. Augustinus zegt: ‘Als het Woord bij het teken komt, wordt het een sacrament.’ Dus zeg ik: kom maar op met zo’n woord, als ze willen dat we in olie iets anders zien dan olie.

Ze horen te erkennen dat ze dienaren zijn die sacramenten moeten uitdelen. Als ze dat zouden erkennen, hoefden we niet langer te discussiëren. De eerste regel voor een dienaar is dat hij niets doet zonder bevel. Nou, kom maar op met een bevel voor deze bediening! Dan zal ik geen woord meer zeggen. Als ze geen bevel hebben, kunnen ze hun heiligschennende brutaliteit niet verontschuldigen.

Daarom vroeg de Heer aan de farizeeën of de doop van Johannes de Doper afkomstig was uit de hemel of van mensen. Als ze geantwoord hadden: ‘Van mensen,’ dan had Christus kunnen zeggen dat die doop zonder betekenis en nutteloos was. Als ze geantwoord hadden: ‘Uit de hemel,’ dan hadden ze niet anders gekund dan de leer van Johannes erkennen. Dus om Johannes niet te veel te beledigen, durfden ze niet zeggen dat zijn doop van mensen afkomstig was. Mattheüs 21:25-27 Kortom, als het vormsel afkomstig is van mensen, is daarmee bewezen dat het zonder betekenis en nutteloos is. Als ze ons ervan willen overtuigen dat het afkomstig is uit de hemel, moeten ze dat bewijzen.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.