4.19.33 – Subdiakenen

Wat moet ik zeggen over de subdiakenen? Vroeger waren ze daadwerkelijk aangesteld om voor de armen te zorgen. Maar nu geven de roomsen hun een of andere onbeduidende bediening: ze brengen de beker en de schaal, een kan met water en een handdoek naar het altaar, gieten water voor het handen wassen, enzovoort. En wat valt er te zeggen over het aannemen en aandragen van de offers? Zij vatten dat op alsof het gaat om de dingen die ze opeten, omdat die aan de kerk gewijd zijn.

Het inwijdingsritueel correspondeert heel goed met deze bediening. Een subdiaken krijgt van de bisschop een schaal en een beker en van de aartsdiaken een kan met water, een handdoek en meer van zulke prullen. Ze eisen dat we erkennen dat deze onzinnige dingen de Heilige Geest bevatten. Welke vrome zou dat kunnen toegeven?

Maar om er voor eens en voor altijd een eind aan te maken, je kunt hier hetzelfde oordeel geven als over de andere rituelen. Ik hoef niet uitgebreid te herhalen wat ik hierboven al heb uitgelegd. Ik zie het als mijn taak bescheiden en ontvankelijke mensen te onderwijzen. En voor hen is het voldoende dat er alleen een sacrament van God is waar een ritueel te zien is waar een belofte mee verbonden is. Of beter, waar in het ritueel een belofte te zien is. Maar in dit ritueel is geen woord te vinden van een betrouwbare belofte. Dus is het ook tevergeefs om te zoeken naar een ritueel om een belofte te bevestigen. Bovendien lees je van geen enkel ritueel dat zij gebruiken dat God dat ingesteld heeft. Dus kan er geen sacrament zijn.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.