4.19.26 – Argumenten voor de tonsuur

Verder zeggen mijn tegenstanders dat de kruin van de geestelijken oorspronkelijk afkomstig is van de nazoreeërs. Maar dat laat toch alleen maar zien dat hun mysteries afstammen van Joodse rituelen, of beter: dat ze puur jodendom zijn?

Ze voegen eraan toe dat toen Priscilla, Aquila en Paulus zelf een gelofte gedaan hadden, ze hun hoofd schoren om gereinigd te worden. Maar daarmee verraden ze hoe dom ze zijn. Want over Priscilla lees je dat nergens en ook wat betreft Aquila is het onzeker. Want het scheren kan evengoed op Paulus slaan als op Aquila. Handelingen 18:18 Maar ze willen graag Paulus als voorbeeld hebben. Om dat te voorkomen moeten eenvoudige lezers beseffen dat Paulus nooit zijn hoofd kaalgeschoren heeft als heiliging, maar alleen om de broeders te dienen in hun zwakheid. Zulke geloften noem ik altijd geloften van liefde, niet van vroomheid. Dat wil zeggen dat ze niet gedaan worden om God te dienen, maar om het onverstand van de zwakken te dragen. Zoals hij zelf zegt dat hij voor de Joden een Jood geworden was, enzovoort. 1 Korinthiërs 9:20 Hij heeft dit dus gedaan, maar slechts éénmalig en voor een korte tijd, om zich zolang aan te passen aan de Joden.

Maar als mijn tegenstanders de reinigingen van de nazoreeërs willen nabootsen zonder dat het nut heeft, wat doen ze dan anders dan een tweede jodendom oprichten? Want ze proberen op een verkeerde manier het oude te imiteren.

Met dezelfde bedoeling is die decretale brief opgesteld die op basis van wat de apostel Paulus leert, 1 Korinthiërs 11:4 geestelijken verbiedt om lang haar te dragen, maar hun gebiedt om het kaal te scheren als een bal. 1 Alsof de apostel, toen hij leerde wat voor mannen fatsoenlijk is, zich druk maakte over de gladgeschoren tonsuur van de geestelijken! Op basis hiervan kunnen de lezers wel opmaken wat voor kracht en waarde de andere mysteries hebben, die nog volgen, als het met zoiets begint.

1Gratianus, Decretum I, 23,21.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.