4.19.25 – De tonsuur

Dan gaan we het nu hebben over de rituelen die mijn tegenstanders gebruiken.

Om te beginnen wijden ze degenen die ze voor hun militaire dienst ronselen, in in de geestelijke stand met een algemeen symbool. Ze scheren hen op de kruin, om zo als door een kroon de koninklijke waardigheid aan te duiden. Want, zeggen ze, geestelijken moeten koningen zijn om zichzelf en anderen te regeren.1 Petrus zegt immers over hen: ‘Jullie zijn een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilig volk, een toegeëigend volk.’ 1 Petrus 2:9 Maar dat was heiligschennis dat ze wat aan heel de kerk wordt toegekend, alleen voor zichzelf claimen en hoogmoedig pronken met een titel die ze van de gelovigen hebben afgepakt. Petrus spreekt heel de kerk aan. Zij verdraaien dat en passen het toe op een paar enkelingen die geschoren zijn.2 Alsof alleen tegen hen gezegd is: ‘Wees heilig’. 1 Petrus 1:15-16; Leviticus 20:7; 19:2 Alsof alleen zij door Christus bloed gekocht zijn. Alsof alleen zij door Christus voor God een koninkrijk en een priesterschap geworden zijn. 1 Petrus 2:5-9

Ze voeren ook nog een andere reden aan waarom de kruin van hun hoofd ontbloot wordt: dat laat zien dat hun geest vrij opstijgt naar God, om met onbedekt gelaat Gods glorie te zien. Of om hun zo te leren dat de gebreken van de mond en de ogen weggenomen moeten worden. Of dat het scheren van het hoofd staat voor het afleggen van de tijdelijke dingen en dat het haar rondom de kruin het overblijfsel is van de bezittingen die ze houden voor hun onderhoud. Dat is allemaal symbolisch. Vast omdat het voorhangsel van de tempel nog niet gescheurd is.3 Mattheüs 27:51 En in de overtuiging dat ze zich prima van hun taak gekweten hebben omdat ze zulke dingen met hun kruin symboliseren, doen ze van al deze dingen niets daadwerkelijk.

Hoelang zullen ze ons nog met zulke leugens en goocheltrucs voor de gek houden? De geestelijken geven met het afscheren van hun haar aan dat ze de overvloed van tijdelijke dingen hebben weggegooid, dat ze Gods glorie zien, dat ze de hartstochtelijke begeerten van oren en ogen gedood hebben. Maar er is geen mensensoort zo hebzuchtig, zo dom en zo wellustig! Waarom laten ze niet daadwerkelijk heiligheid zien, in plaats van met valse, leugenachtige tekenen een schijnheiligheid te huichelen?

1Gratianus, Decretum II, 12,1.

2Petrus Lombardus, Sententiae IV, 24,2.

3Petrus Lombardus, Sententiae IV, 14,1.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.