4.19.19 – Onterecht beroep op Jacobus

0
193

En welke reden hebben mijn tegenstanders om wel van deze zalving een sacrament te maken en niet van alle mogelijke andere symbolen waarover de Schrift ons vertelt? Waarom bestemmen ze niet ook een water tot badwater van Siloam, zodat zieken zich daar op bepaalde momenten in mogen dompelen? Johannes 9:7 Dat zou geen zin hebben, zeggen ze. Natuurlijk! Even weinig zin als zalving. Waarom strekken ze zich niet uit op doden, omdat Paulus een dode jongeman weer opwekte door zich op hem uit te strekken? Waarom is slijk gemaakt van stof en speeksel geen sacrament?

4.19.19 – Onterecht beroep op Jacobus

Die andere voorbeelden waren speciaal, zeggen ze, maar dit wordt door Jacobus bevolen. Zeker. Maar Jacobus sprak voor die tijd, toen de kerk nog genoot van zo’n gave van God. Zij verzekeren wel dat hun zalving nog dezelfde kracht heeft. Maar we ervaren het anders. Niemand moet zich erover verwonderen dat zij zielen waarvan ze weten dat ze van Gods Woord – hun leven en licht – beroofd en dus dom en blind zijn, zo brutaal voor de gek houden. Want ze schamen zich er totaal niet voor dat ze de fysieke zintuigen willen bedriegen, die wel leven en gevoel hebben. Ze maken zich dus belachelijk als ze beweren dat ze de gave van genezing hebben. Inderdaad is de Heer in alle tijden bij de zijnen en geneest hij hun ziekten, zo vaak als nodig is, niet minder dan vroeger. Maar van die openlijke krachten geeft Hij niet net zulke bewijzen als vroeger. Hij doet geen wonderen meer via de handen van de apostelen. Want die gave was voor een tijd en is, voor een deel door de ondankbaarheid van de mensen, ook meteen verdwenen.

Bestellen?

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in