4.19.15 – Roomse verzinsels

Nu hebben de roomsen en de scholastici de gewoonte om alles met een verkeerde uitleg te bederven. Dus doen ze hier hun uiterste best om een sacrament te vinden. En dat hoeft niet vreemd te lijken. Want ze zoeken een knoop in een bies. Maar ze krijgen niet meer voor elkaar dan dat ze deze kwestie ingewikkeld en onzeker en door allerlei meningen verward en chaotisch maken.

Ze zeggen dus dat uiterlijke boete een sacrament is. En dat, als dat zo is, uiterlijke boete beschouwd moet worden als een teken van innerlijke boete – berouw, een gebroken hart – wat dus de inhoud van dit sacrament is. Of dat zowel uiterlijke als innerlijke boete beiden tegelijk een sacrament zijn, maar dan niet twee, maar één volledig sacrament. Maar dat uiterlijke boete alleen een sacrament is, maar innerlijke boete zowel de inhoud van het sacrament, als het sacrament zelf. En dat de vergeving van zonden alleen de inhoud is en geen sacrament.1

Als je je nog de definitie herinnert die ik hierboven van een sacrament gegeven heb, toets die dan eens aan wat volgens hen een sacrament is. Dan zul je merken dat dit geen uiterlijk ritueel is dat de Heer heeft ingesteld om ons geloof te bevestigen.

En als zij aanvoeren dat mijn definitie een wet is die zij volgens hen niet hoeven te gehoorzamen, dan moeten ze maar eens luisteren naar Augustinus. Ze zeggen immers dat ze hem als heel heilig beschouwen en een onaantastbaar respect voor hem hebben. Hij zegt: ‘De zichtbare sacramenten zijn ingesteld omwille van vleselijke mensen, om ze van de zichtbare dingen langs de trappen van de sacramenten op te laten klimmen naar de dingen die we begrijpen.’2 Zien zij in het sacrament van de boete zoiets of kunnen zij anderen zoiets daarin laten zien?

Ergens anders zegt Augustinus hetzelfde: ‘Het wordt een sacrament genoemd omdat we daarin iets anders zien en iets anders begrijpen. Wat we zien, heeft een fysieke vorm. Wat we begrijpen, heeft een geestelijke vrucht.’3 Dit is absoluut niet van toepassing op het sacrament van de boete, zoals zij dat verzinnen. Want dat heeft geen fysieke vorm die een geestelijke vrucht afbeeldt.

1Petrus Lombardus, Sententiae IV, 22,2.

2Augustinus, De diversis quaestionibus, 43.

3Augustinus, Sermones, 272.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.