Insitutie Boek 4 – De genademiddelen 4.19 – Valse sacramenten 4.19.12 – Onterecht beroep op de oude kerk

4.19.12 – Onterecht beroep op de oude kerk

Maar als mijn tegenstanders zien dat Gods Woord hen in de steek laat en ze zonder plausibele argumenten zitten, gebruiken ze hun gewone voorwendsel: dat dit al een heel oude praktijk is, die bevestigd wordt door de eenstemmige opvatting van vele eeuwen.

Maar zelfs als dit waar zou zijn, bereiken ze er toch niets mee. Een sacrament komt niet van de aarde, maar uit de hemel. Niet van mensen, maar alleen van God. Als ze willen dat we hun vormsel als een sacrament beschouwen, moeten ze bewijzen dat God de auteur ervan is.

Maar waarom komen ze aandragen met het argument dat het al heel oud is? Want als de oude schrijvers in eigenlijke zin willen spreken, noemen ze nergens meer dan twee sacramenten. Stel dat we de bescherming van ons geloof bij mensen zouden moeten zoeken. Dan zouden we een onoverwinnelijke vesting hebben: de sacramenten waarvan zij liegen dat het sacramenten zijn, zijn door de kerkvaders nooit als sacramenten erkend. Ze spreken wel over handoplegging. Maar noemen ze dat een sacrament? Augustinus verzekert openlijk dat het niets anders is dan een gebed.

En nu moeten mijn tegenstanders mij niet met hun weerzinwekkende onderscheidingen tegenwerpen dat Augustinus daarmee niet de handoplegging bij het vormsel bedoelde, maar de handoplegging voor herstel of verzoening. Het boek van Augustinus bestaat nog. Het staat mensen ter beschikking. Verdraai ik het en geef ik er een andere betekenis aan dan Augustinus zelf geschreven heeft? Kom maar op! Dan moeten ze mij niet alleen uitschelden, zoals hun gewoonte is, maar ook bespuwen. Hij heeft het immers over degenen die van een afscheiding terugkeerden tot de eenheid van de kerk. Hij zegt dat zulke mensen niet opnieuw gedoopt hoeven te worden. Handoplegging is voldoende. Dan zal de Heer de Heilige Geest geven door de band van de vrede. En omdat het absurd kon lijken dat hij liever handoplegging wilde herhalen dan de doop, laat hij zien wat het verschil is. Hij zegt: ‘Want wat is handoplegging anders dan een gebed voor die persoon?’1

Dat dit de betekenis is, blijkt ook uit een andere passage. Daar zegt hij dat ketters die tot inkeer gekomen zijn, de handen opgelegd worden vanwege de liefdeband. Dat is de belangrijkste gave van de Heilige Geest. Zonder die gave hebben alle andere heilige dingen in de mens geen enkele betekenis.2

1Augustinus, De baptismo contra Donatistas III, 16,21.

2Augustinus, De baptismo contra Donatistas V, 23,33.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.