4.18.8 – Privémissen

Waar het woord ‘mis’ vandaan komt, heb ik nooit met zekerheid kunnen zeggen. Alleen lijkt het mij waarschijnlijk dat dat woord is afgeleid van de offers die gebracht werden. Daarom gebruiken oude schrijvers ook meestal het meervoud. Maar om de discussie over de naam te laten rusten: volgens mij zijn privémissen regelrecht in strijd met Christus instelling. Daarom vormen ze een goddeloze ontheiliging van het avondmaal.

Immers, wat heeft de Heer ons bevolen? Heeft Hij niet geboden te nemen en onder elkaar uit te delen? Lucas 22:17 Wat leert Paulus waar we ons aan moeten houden? Leert hij ons niet dat we het brood moeten breken, zodat dat het samen deel hebben is aan het lichaam en het bloed? 1 Korinthiërs 10:16 Dus als één van ons het krijgt en het niet uitdeelt, hoe klopt dat dan nog met wat Paulus leert?

‘Maar,’ zeggen mijn tegenstanders, ‘die ene doet dat namens heel de kerk.’ Op basis van welk gebod? Speel je zo niet openlijk een spelletje met God, als één persoon voor zichzelf houdt wat alleen door velen hoort te gebeuren? De woorden van Christus en Paulus zijn duidelijk genoeg. Dus overal waar het brood niet gebroken wordt om de gelovigen er deel aan te geven, daar is niet het avondmaal van de Heer, maar een valse en omgekeerde imitatie ervan. Maar een valse imitatie is een misvorming. En een misvorming van zo’n groot mysterie kan niet zonder goddeloosheid. In privémissen ligt dus een goddeloos misbruik.

En uit één fout in de godsdienst komen steeds weer andere fouten voort. Nadat de gewoonte om te offeren zonder te delen er eenmaal ingeslopen was, begon men stap voor stap in alle hoeken van de kerkgebouwen allerlei missen op te dragen. Het volk werd in alle richtingen uiteengescheurd, terwijl het juist als één vergadering hoorde samen te komen om het mysterie te belijden dat het één is.

Mijn tegenstanders moeten hun gang maar gaan en ontkennen dat het afgoderij is dat ze het brood in hun missen laten zien om het in Christus’ plaats te aanbidden. Want ze hebben het tevergeefs over de beloften van Christus’ aanwezigheid. Hoe je die ook opvat, we hebben die in elk geval niet gekregen om onreine en onheilige mensen een lichaam van Christus te laten fabriceren zo vaak ze maar willen en voor elk misbruik waar ze maar zin in hebben. Nee, we hebben die beloften gekregen om gelovigen echt te laten genieten van het deelhebben aan Christus doordat ze zich in het vieren van het avondmaal eerbiedig houden aan zijn gebod.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.