Insitutie Boek 4 – De genademiddelen 4.17 – Het avondmaal 4.17.24 – Geen onderwerping aan menselijke logica

4.17.24 – Geen onderwerping aan menselijke logica

Maar de schande van deze leugen kan ik niet volledig uitwissen als ik niet ook een andere beschuldiging weerleg. Want mijn tegenstanders beweren dat ik me zo onderwerp aan de menselijke logica dat ik Gods macht niets méér toeken dan wat overeenstemt met de natuurlijke orde en gezond verstand. Maar als je mijn geschriften leest, zie je meteen hoe oneerlijk zulke schandelijke laster is. Daartegen beroep ik me juist op de leer die ik geleerd heb. Die laat immers duidelijk genoeg zien dat ik dit mysterie absoluut niet afmeet aan de norm van de menselijke logica of onderwerp aan de wetten van de natuur. Ik vraag je: leren wij uit natuurlijke dingen dat Christus onze ziel voedt vanuit de hemel net zoals ons lichaam met brood en wijn gevoed wordt? Iedereen zal zeggen dat dat niet op een natuurlijke manier gebeurt. Evenmin komt het overeen met menselijke logica dat Christus’ vlees in ons doordringt om voedsel voor ons te zijn. Kortom, ieder die iets van mijn leer geproefd heeft, zal vol bewondering raken over Gods verborgen macht. Maar deze goede zeloten voor Gods macht fabriceren zelf een wonder waar, als het zou verdwijnen, God zelf mee zou verdwijnen.

Ik wil de lezers nog eens aansporen zorgvuldig na te denken over hoe het zit met wat ik leer. Is die leer afhankelijk van gezond verstand of stijgt die op de vleugels van het geloof op boven de wereld, naar de hemel? Ik zeg dat Christus zowel door het zichtbare symbool als door zijn Geest naar ons neerdaalt om onze zielen echt levend te maken door de substantie van zijn vlees en bloed. Als je niet beseft dat deze woorden veel wonderen impliceren, ben je oerdom! Want niets is zo in strijd met de natuur als dat de ziel het geestelijke en hemelse leven krijgt van vlees dat is voortgekomen uit de aarde en onderworpen is aan de dood. Niets is zo ongelooflijk als dat dingen die zover van elkaar verwijderd zijn als hemel en aarde, ondanks zo’n grote ruimtelijke afstand, niet alleen verbonden zijn, maar zelfs één worden, zodat de ziel voedsel krijgt uit het vlees van Christus. Laat die verdorven mensen dus ophouden met hun vuile laster haat op te wekken tegen mij, alsof ik Gods onmetelijke macht ook maar ergens zou willen beperken. Want óf ze dwalen zelf op een domme manier, óf ze liegen schandelijk.

Het gaat hier namelijk niet om de vraag wat God kan, maar wat Hij wil. En volgens mij is gebeurd wat Hij wilde. Hij wilde dat Christus in alles gelijk werd aan zijn broeders, behalve dan in de zonde. Hebreeën 2:17; 4:15 Wat voor vlees hebben wij? Heeft het geen bepaalde omvang? Bevindt het zich niet op een bepaalde plek? Kun je het niet aanraken en zien? Maar waarom, zeggen mijn tegenstanders, zou God er niet voor kunnen zorgen dat hetzelfde vlees op meerdere, verschillende plekken tegelijk is, zonder omvang en zichtbare vorm? Dwaas, waarom stel je Gods macht de eis dat Hij ervoor moet zorgen dat vlees tegelijk wel en geen vlees is? Zo is het net alsof je wil dat Hij ervoor zorgt dat licht tegelijk licht en donker is! Maar Hij wil dat licht licht is, donker donker en vlees vlees. Als Hij dat wil, zal Hij donker wel in licht en licht in donker veranderen. Maar als je eist dat er geen verschil is tussen licht en donker, wat doe je dan anders dan de orde van Gods wijsheid bederven? Dus vlees moet vlees zijn, geest geest en elk ding moet zijn wat het is volgens de wet en toestand waaronder God het geschapen heeft. En de toestand van vlees houdt in dat het zich op één plek bevindt en zijn eigen omvang en zichtbare vorm heeft. Christus heeft vlees aangetrokken in die toestand. Weliswaar heeft Hij, zo getuigt Augustinus, onvergankelijkheid en glorie aan dat vlees gegeven. Maar Hij heeft de natuur en werkelijkheid van dat vlees niet weggenomen.1

1Augustinus, Epistulae, 187,3.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.