Insitutie Boek 4 – De genademiddelen 4.17 – Het avondmaal 4.17.17 – Consubstantiatie past niet bij een echt menselijk lichaam

4.17.17 – Consubstantiatie past niet bij een echt menselijk lichaam

En om koppig hun eenmaal onbezonnen aangenomen dwaling te verdedigen, beweren sommigen dat Christus’ vlees nooit een andere omvang gehad heeft dan zo ver en breed hemel en aarde zich uitstrekken. Maar hoe kan het dan dat Hij als kind uit de moederschoot geboren is, dat Hij opgegroeid is, dat Hij languit aan het kruis hing en dat Hij lag ingesloten in het graf? Zij zeggen daarover dat dat gebeurd is dankzij een bepaalde dispensatie. Zo kon Hij de taken uitvoeren van geboren worden, sterven en andere menselijke plichten. Na zijn opstanding werd Hij gezien in zijn gewone lichaamsgedaante. Hij werd opgenomen in de hemel en ook na zijn hemelvaart hebben Stefanus en Paulus Hem nog gezien. Zij zeggen daarover dat ook dit gebeurd is dankzij dezelfde dispensatie. Zo konden mensen Hem zien als koning in de hemel. Maar wat is dit anders dan Marcion weer laten opstaan uit de hel? Want als Christus een dergelijk lichaam had gehad, had toch niemand eraan kunnen twijfelen dat het een spooklichaam was!

Sommigen ontsnappen hieraan door iets scherpzinniger te redeneren. Zij zeggen dat in het sacrament een glorierijk en onsterfelijk lichaam gegeven wordt. Dus zou er niets absurds aan zijn als het bij het sacrament op meerdere plaatsen tegelijk, zonder ruimte in te nemen en zonder zichtbare gedaante, ingesloten is.

Maar dan vraag ik: wat voor lichaam gaf Christus dan aan de leerlingen op de dag vóór zijn lijden? Blijkt uit zijn woorden niet dat Hij zijn sterfelijk lichaam gegeven heeft, dat Hij even later moest overgeven? Lucas 22:19 Mijn tegenstanders zeggen dan dat Hij eerder al op de berg zijn glorie had laten zien aan drie leerlingen. Mattheüs 17:1-13 Dat klopt inderdaad. Maar met die glorie wilde Hij hun voor een uur een voorproefje geven van onsterfelijkheid. Ondertussen kunnen ze daar geen dubbel lichaam vinden, maar alleen dat het ene lichaam dat Christus aan had, versierd werd met een nieuwe glorie. Maar toen Hij bij het eerste avondmaal zijn lichaam uitdeelde, was bijna het moment aangebroken dat Hij, voor God geslagen en vernederd, als een melaatse zou liggen in schande. Jesaja 53:4 Er is dus geen sprake van dat Hij toen de glorie van zijn opstanding wilde laten zien!

Als we Christus’ lichaam op de ene plek sterfelijk en nederig zien en op een andere plek onsterfelijk en glorierijk, dan zetten we de deur wagenwijd open voor Marcion. Maar als hun opvatting correct is, gebeurt juist dat elke dag! Ze kunnen immers niet anders dan toegeven dat Christus’ lichaam op zichzelf zichtbaar is, maar toch onzichtbaar schuilgaat onder het symbool van het brood. Zulke monsterlijke dingen kramen ze uit! Toch schamen zij zich zo weinig voor hun schande dat ze juist met vreselijke scheldwoorden tekeergaan tegen ons, omdat wij hun monsterlijke ideeën niet onderschrijven.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.