4.17.16 – Consubstantiatie

Anderen snappen dat je geen eind kunt maken aan de analogie tussen het teken en de uitgebeelde werkelijkheid, zonder dat de inhoud van het sacrament verdwijnt. Zij erkennen dat het brood van het avondmaal echt de substantie heeft van een aards, vergankelijk element en dat het helemaal niet verandert. Nee, zij zeggen dat Christus’ lichaam onder het brood erbij ingesloten zit.

Als ze hun opvatting zo uitlegden dat, als er brood wordt uitgedeeld in het mysterie, tegelijk ook het lichaam wordt gegeven, omdat de werkelijkheid onlosmakelijk verbonden is met het teken, dan zou ik daar geen bezwaar tegen maken. Maar ze plaatsen het lichaam zelf in het brood. Zo dichten ze het alomtegenwoordigheid toe. En dat is in strijd met de natuur van het lichaam. Bovendien bedoelen ze met de uitdrukking ‘onder het brood’ dat het lichaam daaronder schuil gaat. Daarom is het nodig dat ik zulke listige ideeën even tevoorschijn haal uit hun schuilhoeken. Het is nu nog niet mijn bedoeling om dit onderwerp volledig te behandelen, maar ik wil nu alleen de fundamenten leggen voor de uitleg die straks aan de beurt komt.

Deze mensen beweren dus dat Christus’ lichaam onzichtbaar en onbegrensd is. Zo kan het schuilgaan onder het brood. Want ze denken dat ze alleen deel aan Hem kunnen hebben als Hij in het brood neerdaalt. Maar zij begrijpen niet op welke manier Hij neerdaalt om ons omhoog te heffen naar Hem toe. Ze vermommen hun ideeën in alle mogelijke kleuren. Maar als ze uitgesproken zijn, blijkt duidelijk genoeg dat ze eraan vasthouden dat Christus ruimtelijk aanwezig is. Waarom? Nou, omdat ze zich niet kunnen indenken dat je op een andere manier deel zou kunnen hebben aan zijn vlees en bloed dan door middel van een ruimtelijke connectie of aanraking of door een of andere grove vorm van insluiten.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.