Insitutie Boek 4 – De genademiddelen 4.16 – De kinderdoop 4.16.2 – Samenvatting van de betekenis van de doop

4.16.2 – Samenvatting van de betekenis van de doop

Om te beginnen is dit een bekend genoeg leerstuk dat alle vromen belijden: de juiste betekenis van de tekenen ligt niet slechts in de uiterlijke rituelen. Nee, die is vooral afhankelijk van de belofte en van de geestelijke mysteries die – daarom heeft de Heer ze ingesteld – de rituelen moeten afbeelden.

Dus als je volledig wilt leren wat de kracht van de doop is, wat het doel van de doop is, kortom alles wat de doop nu eigenlijk is – dan moet je in je gedachten niet blijven staan bij het teken en het fysieke schouwspel. Nee, je moet je gedachten juist opheffen naar Gods beloften die ons in de doop worden aangeboden en naar de innerlijke mysteries die door de doop zichtbaar gemaakt worden voor ons. Als je dit weet, ken je de volledige betekenis en, zeg maar, de totale substantie van de doop. En op basis daarvan leer je dan ook op welke manier de uiterlijke besprenkeling moet gebeuren en wat het nut ervan is.

Aan de andere kant, als je deze dingen vol verachting negeert en je gedachten volledig hecht en bindt aan het zichtbare ritueel – dan zul je niet de kracht en evenmin de eigenlijke betekenis van de doop begrijpen. Dan zul je zelfs niet begrijpen wat de bedoeling is van het water of wat het nut ervan is.

Voor deze stelling zijn zoveel zo duidelijke Schriftbewijzen dat het niet nodig is om hier nog uitgebreider op in te gaan. Dus hoeven we nu alleen nog maar op basis van de beloften die in de doop gegeven worden, na te gaan wat de kracht en de aard van de doop is.

De Schrift laat zien dat de doop in de eerste plaats wijst op de reiniging van onze zonden, die we krijgen dankzij Christus’ bloed. En in de tweede plaats op het sterven van ons vlees, dat ligt in het delen in Christus’ dood. Daardoor worden de gelovigen opnieuw geboren in een nieuw leven en om zo deel te hebben aan Christus. Alles wat de Schrift over de doop leert, kan worden teruggebracht tot deze samenvatting. Behalve dan dat de doop ook een symbool is om onze godsdienst te belijden voor de mensen.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.