4.15.4 – Doop, berouw en boete

Ik weet wel dat men er over het algemeen anders over denkt: de vergeving die we, als we voor het eerst opnieuw geboren, worden alleen door de doop krijgen, zouden we na de doop krijgen door de zegen van berouw en de sleutels. Maar degenen die dit verzinnen, dwalen omdat ze niet bedenken dat de sleutelmacht waar ze het over hebben, vastzit aan de doop. Je mag ze op geen enkele manier van elkaar losmaken. Een zondaar krijgt vergeving door de bediening van de kerk, niet zonder de verkondiging van het evangelie. Wat wordt er verkondigd? Dat we door het bloed van Christus gereinigd worden van onze zonden. Maar het teken en bewijs van dat bad, wat is dat anders dan de doop? We zien dus dat de vrijspraak en de doop met elkaar te maken hebben.

Deze dwaling heeft het verzonnen sacrament van de boete opgeleverd. Ik heb daar eerder al het een en ander over gezegd en zal de rest afhandelen als er ik eraan toe ben. Het is geen wonder dat mensen die in overeenstemming met hun ruwe aard te veel gehecht zijn aan uiterlijke dingen, ook op dit punt dit gebrek hebben laten zien: niet tevreden met de zuivere instelling van God, hebben ze nieuwe zelfverzonnen hulpmiddelen ingevoerd. Alsof de doop niet zelf het sacrament van boete is! Als ons wordt aanbevolen om heel ons leven lang berouw te hebben en boete te doen, moet ook de doop dezelfde reikwijdte hebben. Daarom is er ook geen twijfel aan dat alle vromen tijdens heel hun levensloop hun doop in herinnering durven terugroepen. Zo versterken ze hun vertrouwen op de enige en eeuwige reiniging die we hebben in het bloed van Christus.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.