Insitutie Boek 4 – De genademiddelen 4.15 – De doop 4.15.20 – Een nooddoop is onnodig

4.15.20 – Een nooddoop is onnodig

Ook horen we te weten dat het verkeerd is als mensen zonder officiële functie zich de bediening van de doop aanmatigen. Want de uitdeling zowel van de doop als van het avondmaal is onderdeel van de bediening van de kerk. Immers, Christus heeft niet aan vrouwen of aan alle mogelijke mensen bevolen om te dopen. Nee, Hij heeft dit bevel gegeven aan degenen die Hij had aangesteld als apostelen. Mattheüs 28:19 En toen Hij de leerlingen bij het bedienen van het avondmaal beval te doen wat ze Hem hadden zien doen, vervulde Hij zelf de functie van wettige uitdeler. Ongetwijfeld wilde Hij dat ze ook op dat punt zijn voorbeeld zouden volgen. Lucas 22:19

Nu is het sinds vele eeuwen, ja haast vanaf het begin van de kerk, de gewoonte geweest dat bij levensgevaar, als er niet op tijd een dienaar aanwezig was, leken doopten. Maar ik zie niet met wat voor geldige argumenten dat verdedigd kan worden. Zelfs voor de oude schrijvers zelf, die deze gewoonte hadden of toestonden, stond het niet vast of het wel juist was dat het gebeurde. Augustinus laat merken dat hij eraan twijfelt, als hij zegt: ‘Als een leek, door noodzaak gedwongen, de doop bediend heeft, weet ik niet of het vroom is om te zeggen dat de doop herhaald moet worden. Want als het zonder dwingende noodzaak gebeurt, eigent men zich onterecht andermans taak toe. Maar als de noodzaak dringt, is het óf geen zonde, óf een vergeeflijke zonde.’1

Over vrouwen is trouwens op het concilie van Carthago (418) vastgesteld dat ze helemaal niet mogen dopen, zonder enige uitzondering.2

Maar, bestaat er dan geen gevaar dat iemand die ziek is, beroofd wordt van de genade van de nieuwe geboorte als hij zonder doop sterft? Absoluut niet. Als God belooft dat Hij de God zal zijn van ons en ons nageslacht, dan verklaart Hij dat Hij onze kinderen aanneemt als zijn kinderen vóórdat ze geboren worden. Genesis 17:7 Deze belofte bevat hun redding. Niemand zal God zo durven lasteren dat hij zou ontkennen dat Gods belofte op zichzelf voldoende is om in vervulling te gaan.

Slechts weinigen beseffen hoe veel schade het slecht uitgelegde dogma aangericht heeft dat de doop onmisbaar is om gered te worden. En als gevolg daarvan is men er ook minder voorzichtig mee. Want als de overtuiging heerst dat ieder die niet met water gedoopt is, verloren is, dan zijn we er nog slechter aan toe dan het oude volk. Alsof Gods genade nu beperkter zou zijn dan onder de wet! Want dan zul je moeten concluderen dat Christus niet gekomen is om de belofte te vervullen, maar om die af te schaffen. Want onder de wet was de belofte tot aan de achtste dag voldoende om redding te geven, maar nu zou de belofte krachteloos zijn zonder de hulp van het teken.

1Augustinus, Contra epistulam Parmeniani II, 13,29.

2Gratianus, Decretum III, 4,20.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.