4.14.5 – Sacrament als zegel

We moeten niet luisteren naar sommigen die zich daartegen proberen te verzetten met een argument dat eerder scherpzinnig is dan overtuigend. Zij zeggen: óf we weten dat het Woord van God dat aan het sacrament voorafgaat echt Gods wil is, óf we weten het niet. Als we het weten, leren we niets nieuws uit het sacrament dat erop volgt. Als we het niet weten, leren we het ook niet van het sacrament. Want de kracht daarvan ligt volledig in het Woord.

Het antwoord hierop kan kort zijn: de zegels die aan oorkonden en andere officiële documenten hangen, betekenen op zichzelf niets. Want het zou geen zin hebben dat ze eraan hangen, als er op het perkament niets geschreven staat. Toch bevestigen en bezegelen zij wat er geschreven staat, als ze aan een document worden toegevoegd.

En mijn tegenstanders kunnen niet zeggen dat deze vergelijking nu pas door mij is uitgevonden. Want Paulus zelf gebruikte die ook al, toen hij de besnijdenis een zegel noemde. Romeinen 4:11 Hij beweert daar uitdrukkelijk dat de besnijdenis Abraham niet rechtvaardigde, maar dat het een zegel was van het verbond. Door geloof in dat verbond was Abraham eerder al gerechtvaardigd.

En waarom zou iemand zich eraan ergeren als ik leer dat de belofte bezegeld wordt door de sacramenten? Want uit de beloften zelf blijkt duidelijk dat die door de sacramenten bevestigd worden. Immers, hoe duidelijker een belofte is, hoe beter die geschikt is om het geloof te ondersteunen. Bovendien is het heel duidelijk dat de sacramenten beloften meebrengen. En boven het Woord hebben ze nog dit extra: ze houden ons die beloften voor ogen alsof ze levensecht staan afgebeeld op een schilderij.

Nu is er wel een verschil tussen de sacramenten en zegels aan oorkonden: beide bestaan uit aards materiaal. Daarom kunnen de sacramenten niet voldoende zijn of in staat zijn om Gods beloften te bezegelen. Want die beloften zijn geestelijk en eeuwig. Terwijl zegels altijd worden gebruikt om besluiten van vorsten te verzegelen over tijdelijke en vergankelijke dingen. Dit verschil wordt vaak aangevoerd. Maar daar moeten we ons niet door uit het veld laten slaan. Want als een gelovige de sacramenten ziet, blijft hij niet bij die materiële vertoning staan. Nee langs de treden die ik met deze vergelijking heb aangegeven, klimt hij met vrome gedachten op naar de verheven mysteries die in de sacramenten schuilen.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.