Insitutie Boek 4 – De genademiddelen 4.14 – De sacramenten 4.14.25 – De oude sacramenten als schaduwen

4.14.25 – De oude sacramenten als schaduwen

Maar wat nu komt, is moeilijker op te lossen. Ik heb het eerder al even genoemd: alle Joodse rituelen waren schaduwen van toekomstige dingen en Christus is de werkelijkheid. Kolossenzen 2:17 Maar verreweg het moeilijkste is wat in veel hoofdstukken van de brief aan de Hebreeën behandeld wordt: het bloed van dieren reikte niet tot het geweten. Hebreeën 9:12 De wet bevatte een schaduw van toekomstige gaven, niet het beeld van de dingen zelf. Hebreeën 8:4-5; 10:1 Degenen die zich hielden aan de rituelen van Mozes kregen geen volmaaktheid. Hebreeën 7:19; Hebreeën 9:9 En meer van zulke dingen.

Ik herhaal wat ik al genoemd heb: Paulus noemt de rituelen geen schaduwen omdat ze geen zekerheid boden, maar omdat hun vervulling tot Christus’ verschijning in zekere zin nog in de lucht hing. Bovendien moeten we dit volgens mij niet opvatten wat betreft hun effect, maar meer wat betreft hun manier van aanduiding. Want voor het moment dat Christus geopenbaard is in het vlees, schaduwen alle tekenen Hem af als een afwezige. Ook al liet Hij de gelovigen innerlijk wel voelen dat zijn kracht en ook Hijzelf aanwezig waren.

Maar we moeten er vooral op letten dat Paulus in al deze passages niet simpelweg iets zegt. Nee, hij is in discussie. Want hij moest valse apostelen bestrijden die beweerden dat vroomheid alleen in rituelen lag, zonder rekening te houden met Christus. Om hen te weerleggen, was het voldoende om alleen de vraag te behandelen waar rituelen op zichzelf toe in staat zijn. Ook de schrijver van de brief aan de Hebreeën was daarop uit. We moeten dus bedenken dat de rituelen hier niet behandeld worden in hun echte, oorspronkelijke betekenis, maar verdraaid tot een valse en verkeerde uitleg. En niet hun legitieme gebruik, maar het misbruik van het bijgeloof. Dan is het toch niet vreemd als de rituelen, losgemaakt van Christus, van alle kracht beroofd worden! Want van alle tekenen blijft niets over als de inhoud eruit gehaald wordt.

Ook Christus past zo zijn woorden aan aan de grove opvatting van degenen die dachten dat het manna niets anders was dan voedsel voor de buik. Hij zegt dat Hij beter voedsel geeft, dat de ziel voedt tot onsterfelijkheid. Johannes 6:27

Maar als je om een duidelijkere oplossing vraagt, in de kern komt alles hierop neer: in de eerste plaats is heel het uiterlijk vertoon van de rituelen in de wet van Mozes leeg en zonder betekenis als het niet op Christus gericht wordt. In de tweede plaats waren de rituelen zo op Christus gericht dat ze pas vervuld werden toen Hij in het vlees geopenbaard was. En in de derde plaats moesten ze door zijn komst worden afgeschaft, net als een schaduw verdwijnt in het heldere licht van de zon.

Maar een uitgebreide bespreking van dit onderwerp stel ik uit tot het moment dat ik van plan ben de doop te vergelijken met de besnijdenis. Daarom stip ik het nu alleen kort aan.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.