4.14.22 – Doop en avondmaal

Wat betreft onze sacramenten: die bieden ons Christus nog duidelijker aan. Want Hij is duidelijker aan de mensen geopenbaard sinds de Vader Hem echt gegeven heeft zoals Hij beloofd was. De doop verzekert ons dat we gereinigd en gewassen zijn. Het avondmaal verzekert ons dat we verlost zijn. In het water wordt het wassen afgebeeld en in het bloed de genoegdoening. Die twee dingen vinden we in Christus. Zoals Johannes zegt: Hij is gekomen in water en bloed. Dat wil zeggen: om te reinigen en te verzoenen. Ook Gods Geest is daar getuige van. Ja, deze drie getuigen samen: water, bloed en de Geest. 1 Johannes 5:6-8 Water en bloed getuigen van de reiniging en de verlossing. Maar de Geest is de belangrijkste getuige. Die zorgt ervoor dat we vast op dit getuigenis vertrouwen.

Dit verheven mysterie is heel mooi voor ons zichtbaar gemaakt in Christus’ kruis, toen er water en bloed uit zijn heilige zijde stroomden. Johannes 19:34 Terecht heeft Augustinus dit de bron van onze sacramenten genoemd.1

Toch moet ik die sacramenten nog iets uitgebreider behandelen. Als je de tijden met elkaar vergelijkt, is er geen twijfel aan dat ook de genade van de Geest zich nu royaler laat zien. Want die heeft te maken met de glorie van Christus’ koninkrijk. Dat kunnen we opmaken uit veel passages, vooral uit Johannes 7. Johannes 7:8-9; 7:38-39

In die betekenis moeten we de uitspraak van Paulus opvatten dat er onder de wet schaduwen waren, maar dat in Christus de werkelijkheid is. Kolossenzen 2:17 Hij zegt dat niet omdat hij wil proberen de genadebewijzen onderuit te halen waarin God zich in het verleden als betrouwbaar wilde laten zien aan de aartsvaders, net zoals Hij dat tegenwoordig aan ons doet in doop en avondmaal. Nee, Paulus wil met deze vergelijking laten zien hoeveel wij gekregen hebben. Want dan hoeft niemand het vreemd te vinden dat door Christus’ komst de rituelen van de wet zijn afgeschaft.

1Augustinus, In Ioannis euangelium tractatus, 15,8 en 120,2.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.