Insitutie Boek 4 – De genademiddelen 4.14 – De sacramenten 4.14.20 – Oude en nieuwe sacramenten

4.14.20 – Oude en nieuwe sacramenten

Dit waren ook verschillende sacramenten, afhankelijk van de verschillende tijden en manieren waarop de Heer zich wilde laten zien aan de mensen, eerst op deze manier, dan op die manier. Immers, Hij beval Abraham en zijn nakomelingen dat ze zich moesten besnijden. Later kwamen daar de reinigingsvoorschriften, de offers en andere rituelen uit de wet van Mozes bij. Dat waren de sacramenten van de Joden tot aan de komst van Christus. Door Christus’ komst werden ze afgeschaft en toen zijn er twee sacramenten ingesteld. Die zijn nu nog in de christelijke kerk in gebruik: de doop en het avondmaal van de Heer.

Ik heb het over de sacramenten die zijn ingesteld om door heel de kerk gebruikt te worden. Ik vind het helemaal niet erg om toe te staan dat ook de handoplegging waarmee dienaren van de kerk gewijd worden, een sacrament genoemd wordt. Maar ik tel dat niet mee als een van de gewone sacramenten. En straks zullen we zien hoe we moeten aankijken tegen de andere rituelen die vaak als sacramenten beschouwd worden.

De oude sacramenten waren gericht op hetzelfde doel waarop nu ook onze sacramenten gericht zijn: ze moeten ons bij Christus brengen en haast bij de hand naar Hem toe leiden. Of beter: ze moeten Hem als beelden voor ogen stellen en Hem laten zien zodat we Hem leren kennen. Ik heb eerder al geleerd dat de sacramenten betrouwbare zegels zijn die Gods beloften bezegelen. En het is zeker dat de mens nooit een belofte aangeboden is behalve in Christus. Als de sacramenten ons iets moeten leren over welke belofte van God ook, kan het dus niet anders, of ze moeten ons Christus laten zien.

Daar had het hemelse voorbeeld van de tabernakel en van de dienst van de wet mee te maken dat Mozes op de berg te zien kreeg. Het enige verschil is dat de oude sacramenten de beloofde Christus tekenden die nog verwacht werd, terwijl de sacramenten van het Nieuwe Testament van Hem getuigen als van iemand die al gezonden en geopenbaard is.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.