Insitutie Boek 4 – De genademiddelen 4.13 – Geloften 4.13.11 – Het kloosterleven is niet beter dan andere manieren van leven

4.13.11 – Het kloosterleven is niet beter dan andere manieren van leven

Als de monniken dit ontkennen, dan zou ik van hen wel eens willen weten waarom zij vinden dat alleen hun stand de aanduiding ‘volmaakt’ verdient en waarom ze alle andere roepingen van God die aanduiding ontnemen. Het is mij niet onbekend wat hun spitsvondige antwoord is: ze noemen hun stand niet zo omdat die op zichzelf volmaakt is, maar omdat het de beste stand is om volmaaktheid te bereiken.

Als ze zich bij het volk willen aanprijzen, als ze ongeschoolde en onwetende jongens in hun strikken willen vangen, als ze hun privileges willen verdedigen, als ze hun eigen aanzien willen opkrikken door anderen te beledigen – dan pochen ze erop dat zij in de volmaakte toestand verkeren. Maar wanneer ze te veel in het nauw gebracht worden en deze loze aanmatiging niet langer overeind kunnen houden, dan wijken ze uit naar deze loopgraaf: ze hebben nog geen volmaaktheid bereikt, maar ze verkeren toch in een toestand waardoor ze er meer hun best voor doen dan anderen.

Ondertussen blijft het volk hen bewonderen, alsof alleen het kloosterleven een leven is zoals dat van de engelen, volmaakt en gezuiverd van alle gebreken. Onder dit voorwendsel drijven ze een heel winstgevende handel. En de genoemde beperking blijft in enkele boeken begraven liggen. Wie ziet niet dat dit een onacceptabel lachertje is?

Maar laten we hen behandelen alsof ze hun beroep niet meer waarde toekennen dan dat ze het een toestand noemen om volmaaktheid te bereiken. Door hun beroep zo aan te duiden, maken ze natuurlijk met een speciaal kenmerk onderscheid tussen hun beroep en andere manieren van leven. En wie kan dat accepteren, dat zo’n grote eer wordt toegekend aan een instelling die nergens ook maar met één woord wordt goedgekeurd? Dat alle roepingen van God, die Hij met zijn heilige mond niet alleen bevolen maar ook met geweldige woorden van lof versierd heeft, deze eer niet waard gekeurd worden? En wat voor groot onrecht wordt God gedaan, vraag ik je, als een of andere verzonnen manier van leven geplaatst wordt boven alle andere manieren van leven, die Hij bepaald en met zijn verklaring geprezen heeft?

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.