4.12.14 – Vasten

Het doel van de tucht of discipline dat nu nog over is, valt eigenlijk niet onder de sleutelmacht. Het houdt in dat de herders, in overeenstemming met wat voor bepaalde tijden nodig is, het volk oproepen tot vasten of tot samen bidden of tot andere trainingen in nederigheid, berouw en geloof. Van zulke dingen schrijft Gods Woord niet voor wanneer, hoe of in welke vorm dat moet gebeuren, maar het laat dat over aan het oordeel van de kerk.

Het is niet alleen nuttig om dit onderdeel in praktijk te brengen. Het is in de oude kerk vanaf de tijd van de apostelen zelf ook altijd de praktijk geweest. Trouwens, de apostelen zijn er ook zelf niet mee begonnen. Ze hebben daarin het voorbeeld gevolgd van de wet en de profeten. Want daar zien we dat, telkens als er iets ernstigs gebeurde, het volk samengeroepen werd en er biddagen werden uitgeschreven en een vasten. De apostelen deden dus iets na dat voor Gods volk niet nieuw was en waarvan ze zagen dat het nuttig zou zijn. Hetzelfde geldt voor de andere trainingen die het volk aansporen zijn plicht te gaan doen of die het volk helpen zijn plicht te blijven doen en te blijven gehoorzamen. Overal in de heilige geschiedenissen kun je daar voorbeelden van vinden. Het is niet nodig om die te verzamelen.

In de kern komt het hierop neer: telkens als er een verschil van mening ontstaat over de godsdienst waar door een synode of door een kerkelijk oordeel een eind aan gemaakt moet worden, telkens als er een dienaar gekozen moet worden, kortom, telkens als er een moeilijke en heel belangrijke kwestie behandeld moet worden en ook als er oordelen van Gods woede te zien zijn, zoals pest, oorlog en hongersnood – dan is dit een heilige en voor alle tijden gezonde instelling: de herders sporen het volk aan tot een algemeen vasten en tot het doen van buitengewone gebeden.

Misschien accepteert iemand de Schriftbewijzen niet die uit het Oude Testament kunnen worden aangehaald, alsof ze niet van toepassing zijn op de christelijke kerk. Maar toch staat dan nog wel vast dat de apostelen zo deden. Ik denk dat er nauwelijks iemand te vinden is die bidden ter discussie zou willen stellen. Laat ik dus iets zeggen over vasten. Want heel velen begrijpen niet wat voor nut dat heeft en daarom vinden ze het niet zo nodig. Anderen vinden het overbodig en wijzen het daarom volledig af. En als je niet goed begrijpt wat vasten eigenlijk inhoudt, verval je gemakkelijk tot bijgeloof.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.