Insitutie Boek 4 – De genademiddelen 4.12 – Kerkelijke tucht 4.12.13 – Onderwijs voor velen, tucht voor enkelingen

4.12.13 – Onderwijs voor velen, tucht voor enkelingen

Augustinus beveelt vooral één ding aan: als de grote massa met zonde besmet is geraakt, is de strenge barmhartigheid van een sterke tucht nodig. ‘Want,’ zegt hij, ‘het advies om je af te scheiden is zinloos, gevaarlijk en heiligschennend. Het maakt goddeloos en hoogmoedig. Het brengt alleen zwakke goeden in verwarring, in plaats van dat het moedige slechten corrigeert.’

En wat hij hier anderen voorschrijft, heeft hij ook zelf trouw gedaan. Want als hij aan Aurelius, de bisschop van Carthago schrijft, klaagt hij dat in Afrika de dronkenschap ongestraft tiert, terwijl de Schrift die zo ernstig veroordeelt. En hij adviseert Aurelius om een concilie van bisschoppen bijeen te roepen en met een geneesmiddel te komen. Vervolgens voegt hij eraan toe: ‘Volgens mij worden zulke dingen niet opgeruimd door streng of hard te zijn of door tot gehoorzaamheid te dwingen. Nee, eerder door te onderwijzen dan door te bevelen, eerder door aan te sporen dan door te dreigen. Want zo moet men doen met een menigte van zondaren. Maar strengheid moet worden toegepast tegen de zonden van enkelingen.’1

Toch bedoelt hij niet dat de bisschoppen zonden door de vingers moeten zien of moeten zwijgen omdat ze deze openbare schanddaden niet streng kunnen bestraffen. Dat legt hij daarna ook zelf uit. Nee, hij wil dat de strafmaat beperkt wordt, zodat de straf het lichaam niet doodt, maar gezond maakt. Daarom concludeert hij ten slotte: ‘Ook het gebod van de apostel over het verwijderen van slechten mogen we dus absoluut niet negeren. Als het maar kan gebeuren zonder dat er gevaar dreigt dat de vrede verstoord wordt. Want hij wilde niet dat het anders zou gaan. En ook moeten we erop letten dat we ons best doen de eenheid van de Geest in de band van de vrede te bewaren door elkaar te verdragen.’2

1Augustinus, Epistulae, 22.

2Augustinus, Contra epistulam Parmeniani III, 2.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.