Insitutie Boek 4 – De genademiddelen 4.10 – Kerkelijke wetten 4.10.32 – Kerkelijke bepalingen moeten nuttig zijn

4.10.32 – Kerkelijke bepalingen moeten nuttig zijn

Verder moeten we onze uiterste best doen om te voorkomen dat er een dwaling binnensluipt die dit zuivere gebruik zou besmetten of verduisteren. Dat lukt als alle dingen waar we ons aan houden een duidelijk nut hebben, als we maar heel weinig bepalingen toelaten, maar vooral als er het onderwijs bijkomt van een trouwe herder die de deur gesloten houdt voor verkeerde opvattingen.

Als we dit weten, zorgt dat er in de eerste plaats voor dat ieder in al deze dingen zijn vrijheid houdt, maar dat ieder toch vanzelf zijn vrijheid enige beperkingen oplegt, voor zover dat nodig is voor het genoemde fatsoen of de liefde.

In de tweede plaats moeten we erop letten dat wijzelf ons aan deze dingen houden zonder bijgeloof en in die dingen niet al te veeleisend zijn richting anderen. We moeten niet denken dat je God beter dient met heel veel rituelen. En kerken mogen niet op elkaar neerkijken omdat ze uiterlijk anders geregeerd worden.

Ten slotte moeten we er geen eeuwige wet van maken, maar heel het gebruik en doel van deze bepalingen richten op de opbouw van de kerk. En als het voor de opbouw van de kerk nodig is, moeten we niet alleen zonder ergernis accepteren dat er iets veranderd wordt. We moeten het zelfs accepteren als alle dingen waar we ons eerder aan hielden, omgekeerd worden. De tijd en de omstandigheden kunnen meebrengen dat het beter is om sommige gebruiken, die op zichzelf niet goddeloos of onfatsoenlijk waren, af te schaffen. Onze eigen tijd vormt daar een duidelijk bewijs van. Immers, vroeger was men zo blind en onwetend, dat de kerken zich met heel verkeerde ideeën en een koppige ijver vastklampten aan rituelen. Daarom kunnen ze eigenlijk niet voldoende gereinigd worden van monsterlijk bijgeloof, zonder dat veel rituelen worden afgeschaft die in het verleden misschien niet zonder reden zijn ingesteld en die op zichzelf zeker niet goddeloos zijn.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.