Insitutie Boek 4 – De genademiddelen 4.10 – Kerkelijke wetten 4.10.20 – Het voorbeeld van het wijwater

4.10.20 – Het voorbeeld van het wijwater

Ik wil niet dat het saai wordt. Daarom zal ik slechts één voorbeeld geven. Als je de roomsen vraagt hoe ze aan hun wijwater komen, dan antwoorden ze meteen: ‘Van de apostelen.’ Alsof de geschiedenisboeken die uitvinding niet toeschrijven aan ik weet niet welke bisschop van Rome. Als hij bij de apostelen te rade was gegaan, had hij de doop vast niet met zo’n vreemd en ongepast symbool besmeurd.

Het lijkt mij trouwens ook niet waarschijnlijk dat de oorsprong van het wijwater zo oud is als dáár beschreven wordt. Want Augustinus zegt dat in zijn tijd sommige kerken een plechtige imitatie van de voetwassing van Christus vermeden. Ze wilden niet de indruk wekken dat dat ritueel te maken zou hebben met de doop.1 Hij wijst er dus op dat er geen enkel soort wassing was die ook maar een beetje leek op de doop.

Hoe dan ook, ik zal nooit toegeven dat de doop op een bepaalde manier herhaald wordt als je die elke dag door een symbool in herinnering brengt. En het kan mij ook niet schelen dat dezelfde Augustinus ergens anders ook andere dingen aan de apostelen toeschrijft. Want hij heeft niets meer dan vermoedens. Dus op basis daarvan kunnen we in zo’n belangrijke kwestie niet oordelen. Ten slotte, stel dat ik zou toegeven dat de dingen die hij noemt afkomstig zouden zijn uit de tijd van de apostelen. Dan maakt het toch nog een groot verschil of je een training in vroomheid instelt, waar de gelovigen met een vrij geweten gebruik van kunnen maken en waar ze zich van kunnen onthouden als het voor hen geen zin heeft om er gebruik van te maken, of dat je een wet maakt die het geweten verstrikt in slavernij. Maar van welke bedenker ze ook afkomstig zijn, we zien tot welk misbruik deze rituelen vervallen zijn. Daarom beledigen we de bedenker niet als we ze afschaffen. Want ze zijn nooit zo sterk aanbevolen dat ze voor altijd onaangetast moeten blijven.

1Augustinus, Epistulae, 55,18.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.