Insitutie Boek 3 – Het delen in Christus 3.4 – Berouw, schuldbelijdenis en genoegdoening 3.4.8 – Van Chrysostomos hoef je je zonden niet te belijden aan iemand anders

3.4.8 – Van Chrysostomos hoef je je zonden niet te belijden aan iemand anders

Ook Chrysostomos getuigt op vele plekken heel duidelijk van deze afschaffing. En ook hij was zelf bisschop van de kerk van Constantinopel. Vreemd dus dat de sofisten daar ook maar iets tegenin durven brengen.

Chrysostomos zegt: ‘Spreek je zonden uit om ze te kunnen uitwissen. Als je te verlegen bent om tegen iemand uit te spreken wat voor zonden je gedaan hebt, spreek ze dan elke dag uit in jezelf. Ik zeg niet dat je ze moet opbiechten aan je mededienaar. Hij zou ze je kunnen verwijten. Spreek je zonden uit tegen God. Hij geneest ze. Belijd je zonden als je op bed ligt, zodat je geweten elke dag haar gebreken erkent.’

En: ‘Nu is het ook niet nodig om je zonden te belijden in aanwezigheid van getuigen. Het onderzoek naar je zonden gebeurt in je eigen gedachten. Dat oordeel vindt plaats zonder getuigen. Alleen God hoeft te zien dat je je zonden belijdt.’

En: ‘Ik breng je niet in een theater voor je mededienaren. Ik dwing je niet om je zonden te onthullen voor mensen. Open je geweten voor God, spreid het voor Hem uit. Laat je wonden zien aan de Heer, de beste arts, en vraag Hem om het geneesmiddel. Laat ze zien aan Hem. Hij verwijt je niets maar geneest je vol liefde.’

En: ‘Je moet je zonden echt niet uitspreken tegenover een mens, om te voorkomen dat hij ze je verwijt. Je moet namelijk niet biechten bij een mededienaar. Die zou het openbaar kunnen maken. Laat je wonden zien aan de Heer. Hij zorgt voor je, Hij is vriendelijk en arts.’

Later laat hij God zeggen: ‘Ik dwing je niet om midden in een theater te gaan staan en er veel getuigen bij te halen. Vertel je zonde alleen aan Mij, privé, zodat Ik je wond kan genezen.’1

Als Chrysostomos dit soort dingen zegt, zeggen we dan dat hij zo brutaal is om de mensen in hun geweten te bevrijden van de boeien waarmee Gods wet hen gevangen houdt? Natuurlijk niet! Hij wil gewoon niet iets als onmisbaar eisen, terwijl hij weet dat Gods Woord het helemaal niet voorschrijft.

1Chrysostomos, Homiliae in Psalmo 50, 2; Chrysostomos, De poenitentiae et confessione; Chrysostomos, Homiliae de incomprehensibili Dei naturae contra Anomoeos; Chrysostomos, Homiliae de Lazaro, 4.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.