Insitutie Boek 3 – Het delen in Christus 3.4 – Berouw, schuldbelijdenis en genoegdoening 3.4.37 – De gelijkenis van de schuldeiser en de twee schuldenaars

3.4.37 – De gelijkenis van de schuldeiser en de twee schuldenaars

Wat betreft de passage uit Lucas: niemand die de gelijkenis die de Heer daar presenteert gelezen heeft met een gezond oordeel, kan daar argumenten uit halen om mij te bestrijden. Lucas 7:36-50

De farizeeër dacht bij zichzelf dat de Heer de vrouw niet kende die Hij zo gemakkelijk toegang tot Hem gaf. Want de farizeeër dacht dat de Heer haar niet bij zich zou hebben toegelaten als Hij had geweten dat ze een zondares was. Dus concludeerde hij dat de Heer geen profeet was, omdat Hij zo gemakkelijk bedrogen kon worden.

De Heer wil laten zien dat zij geen zondares was. Want haar zonden waren al vergeven. Daarom presenteert de Heer een gelijkenis. Een schuldeiser had twee schuldenaars. De een had een schuld van vijftig en de ander van vijfhonderd. Van beiden werd de schuld kwijtgescholden. Wie van hen beiden was het meest dankbaar? De farizeeër antwoordt: natuurlijk degene die het meest gekregen heeft. De Heer zegt dan: dan weet je dus dat de zonden van deze vrouw vergeven zijn. Want zij heeft veel liefgehad.

Je ziet dat de Heer met deze woorden van haar liefde niet de reden maakt waarom haar zonden vergeven zijn. Hij maakt van haar liefde het bewijs dat haar zonden vergeven zijn. Want deze woorden zijn gebaseerd op de overeenkomst tussen haar en de schuldenaar aan wie de schuld van vijfhonderd was kwijtgescholden. Over hem zei de Heer niet dat die schuld hem was kwijtgescholden omdat hij veel liefgehad had, maar dat hij veel liefhad omdat die schuld hem was kwijtgescholden.

Deze overeenkomst moeten we zo toepassen: ‘Jij denkt dat deze vrouw een zondares is. Maar dat is ze niet en dat had je moeten weten. Want haar zonden zijn haar vergeven. Je had ervan overtuigd moeten zijn dat haar zonden vergeven zijn op basis van haar liefde, waarmee ze haar dank laat blijken voor die zegen.’ Het is een bewijs achteraf, op basis van de kernmerken die het gevolg zijn van de oorzaak.

En de Heer verklaart duidelijk op welke manier deze vrouw vergeving gekregen heeft voor haar zonden. Hij zegt: ‘Je geloof heeft je gered!’ We krijgen dus vergeving door geloof. Door liefde zeggen we daar dank voor en getuigen we van de goedheid van de Heer.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.