3.4.3 – Berouw is geen reden voor vergeving

Als mijn tegenstanders beweren dat ik hen vals beschuldig, dan moeten ze maar eens één mens laten zien die door de leer van zo’n gebroken hart niet tot wanhoop gebracht is en die niet Gods oordeel tegemoet gegaan is met gehuicheld verdriet in plaats van echt verdriet.

Ook ik heb ergens gezegd dat je nooit vergeving kunt krijgen voor je zonden zonder berouw. Alleen wie door het besef van hun zonden verslagen en gewond zijn, kunnen oprecht een beroep doen op Gods barmhartigheid. Maar ik heb daaraan toegevoegd dat je berouw niet de reden is voor de vergeving van je zonden. En ik heb een eind gemaakt aan dat martelen van de ziel dat je volledig moet doen wat je verplicht bent. Ik heb geleerd dat een zondaar niet moet letten op zijn eigen gebroken hart en niet op zijn tranen. Hij moet zijn beide ogen alleen gericht houden op de barmhartigheid van de Heer.

Alleen heb ik er wel op gewezen dat Christus degenen roept die vermoeid en belast zijn. Want Hij is gezonden om het evangelie te verkondigen aan armen, om mensen met een gebroken hart te genezen, om gevangenen vrij te verklaren, om gebondenen te verlossen en treurenden te troosten. Jesaja 61:1-3; Mattheüs 11:5; 11:28; Lucas 4:18 Maar dat was om de farizeeën uit te sluiten. Zij hadden genoeg aan hun eigen rechtvaardigheid. Hun armoede erkenden ze niet. Ook worden buitengesloten wie het evangelie minachten, zich niet druk maken om Gods woede en geen genezing zoeken voor hun kwaad. Want zulke mensen zijn niet vermoeid en belast, ze hebben geen gebroken hart en ze zijn niet gebonden en gevangen.

Het maakt een groot verschil of je leert dat je vergeving van je zonden verdient doordat je hart volledig en volmaakt gebroken is of dat je leert dat je honger en dorst moet hebben naar Gods barmhartigheid. Het eerste kan een zondaar nooit voor elkaar krijgen. Maar in het laatste geval laat je hem door het kennen van zijn ellende, door zijn brandende onrust, zijn vermoeidheid en gevangenschap zien waar hij verkoeling, rust en vrijheid moet zoeken. En ten slotte leer je hem zich te vernederen en zo God de eer te geven.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.