3.4.26 – Gratis vergeving is niet eenmalig

Maar de sofisten zijn zo pervers om te beweren dat de vergeving van zonden en de verzoening slechts één keer plaats vinden als wij door Christus in de doop worden aangenomen in Gods genade. Na de doop moeten we volgens hen weer opstaan door genoegdoening te doen. Ze zeggen dat het bloed van Christus ons niets oplevert, behalve voor zover het wordt uitgedeeld via de sleutels van de kerk.

Ik heb het hier niet over iets twijfelachtigs. Want ze hebben in heel duidelijke geschriften hun onzuiverheid bekend gemaakt. Niet één of twee van hen, maar alle scholastici samen. Want hun leermeester beleed wel dat Christus aan het hout de straf voor de zonden betaald heeft, zoals Petrus dat leert. 1 Petrus 2:24 Maar vervolgens corrigeert hij die uitspraak door er meteen deze beperking aan toe te voegen: in de doop worden alle tijdelijke straffen voor de zonden vergeven, maar na de doop worden ze verzacht door de zegen van het boete doen. Op die manier werken het kruis van Christus en ons boete doen dus samen.1

Maar Johannes zegt iets heel anders: ‘Als iemand gezondigd heeft, we hebben een advocaat bij de Vader, Jezus Christus, en Hij is een verzoening voor onze zonden.’ 1 Johannes 2:1-2 ‘Ik schrijf jullie, kinderen, omdat de zonden jullie vergeven worden omwille van zijn naam.’ 1 Johannes 2:12 Echt, hij heeft het tegen de gelovigen. Hij presenteert hun Christus als een verzoening voor de zonden. Daarmee laat hij zien dat de gekwetste God niet door een andere vorm van voldoening gunstig gestemd of verzoend kan worden. Hij zegt niet: ‘God is één keer door Christus met jullie verzoend, nu moet je andere middelen zoeken.’ Hij presenteert Christus als eeuwige advocaat. Hij brengt ons door zijn tussenkomst steeds opnieuw terug in Gods genade. Zo worden onze zonden voor eeuwig verzoend.

Want voor eeuwig is waar wat de andere Johannes zei: ‘Kijk, het lam van God dat de zonden van de wereld wegneemt.’ Johannes 1:29 Híj neemt ze weg, zeg ik. Niemand anders. Dat wil zeggen: omdat alleen Hij het lam van God is, is ook alleen Hij het offer, is alleen Hij de verzoening en is alleen Hij de genoegdoening voor onze zonden. Want zoals we al gezien hebben, zijn het recht en de macht om te vergeven eigen aan de Vader, als Hij van de Zoon wordt onderscheiden. Daarom wordt Christus hier geplaatst in een andere rang. Hij heeft de straf op zich genomen die wij verdiend hadden. Zo heeft Hij onze schuld voor Gods oordeel uitgewist. En dat betekent dus dat wij alleen kunnen delen in de verzoening die Christus tot stand gebracht heeft, als we Hem de eer daarvoor geven. Maar de scholastici beroven Hem van die eer, doordat ze God proberen te verzoenen door zelf Hem compensatie te geven.

1Petrus Lombardus, Sententiae III, 14,4.

Deze moderne vertaling van de Institutie van Johannes Calvijn heb ik tussen 2013 en 2018 paragraaf voor paragraaf op deze website geplaatst. In 2019 heb ik bovendien een gedrukte versie en een e-bookversie uitgegeven.

Gerrit Veldman

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in

Johannes Calvijnhttp://institutie.gerritveldman.nl
De reformator Johannes Calvijn leefde van 1509 tot 1564. In 1536 verscheen de eerste versie van zijn Institutie, oftewel Onderwijs in de christelijke godsdienst. Vervolgens breidde hij het boek een aantal keer fors uit, tot in 1559 de definitieve versie verscheen.

Als je deze website bezoekt, worden er cookies op je apparaat geplaatst. Cookies die nodig zijn om deze site goed te laten werken of om anonieme statistieken bij te houden, worden altijd geplaatst. Maar voor cookies die gebruikt worden om jouw surfgedrag te registreren, moet je eerst toestemming geven. Meer informatie.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.