3.24.15 – Volgens Ezechiël wil God de dood van de zondaar niet

0
1036

Nu werpen mijn tegenstanders mij steeds een paar Schriftpassages voor de voeten waarin God lijkt te ontkennen dat zondaren omkomen doordat Hij dat bepaald heeft. Ze zouden zich de dood zelf op de hals halen, zelfs al verzet God zich ertegen. Daarom moet ik deze passages kort uitleggen en laten zien dat ze niet in strijd zijn met mijn opvatting, zoals ik die hierboven uiteengezet heb.

Men voert een passage van Ezechiël aan, waar staat dat God de dood van een zondaar niet wil. Hij wil juist dat een zondaar zich bekeert en leeft. Ezechiël 33:11 Als je dit op heel het menselijk geslacht wilt laten slaan, waarom brengt God dan heel veel mensen niet tot bekering? Veel mensen van wie het hart meer geneigd is tot gehoorzaamheid dan het hart van degenen die zich steeds meer verharden terwijl ze elke dag worden uitgenodigd. Christus verklaart dat de prediking van het evangelie en de wonderen meer vrucht voortgebracht zouden hebben bij de inwoners van Ninevé en Sodom, dan bij de inwoners van Judea! Mattheüs 11:23; 12:41 Als God wil dat iedereen gered wordt, hoe komt het dan dat hij de deur van het berouw niet opent voor ellendigen die meer bereid zouden zijn om de genade te ontvangen?

Hieraan zien we dat mijn tegenstanders deze passage met geweld verdraaien: ze plaatsen Gods wil, waar de profeet het over heeft, tegenover zijn eeuwig plan, waardoor Hij onderscheid gemaakt heeft tussen de uitverkorenen en de verworpenen. Maar wat bedoelt de profeet nu echt? Hij wil alleen maar hoop op vergeving geven aan degenen die zich bekeren. En de kern is: er valt niet aan te twijfelen dat God bereid is om te vergeven, zodra een zondaar zich bekeerd heeft. Dus voor zover God wil dat een zondaar zich bekeert, wil Hij niet zijn dood.

De ervaring leert echter dat God de bekering van degenen die Hij bij zich roept, wil op zo’n manier dat Hij niet ieders hart aanraakt. Maar daarom moeten we nog niet zeggen dat God liegt. Want als je het hoort en niet gehoorzaamt, zorgt het er weliswaar alleen maar voor dat je niet te verontschuldigen bent. Maar toch is het een betrouwbaar getuigenis van Gods genade waarmee Hij mensen met zich verzoent.

We moeten dus vasthouden aan de raad van de profeet dat God geen plezier heeft in de dood van een zondaar. Dan mogen vromen erop vertrouwen dat voor hen bij God vergeving klaarligt, zodra ze zijn aangeraakt door berouw. Maar goddelozen mogen beseffen dat hun misdaad dubbel zo erg wordt als ze niet reageren op Gods grote zachtmoedigheid en welwillendheid. Gods barmhartigheid komt dus altijd tegemoet aan berouw. Maar aan wie berouw wordt gegeven, dat leren zowel alle profeten als alle apostelen en ook Ezechiël duidelijk.

Bestellen?

Reageren

Schrijf hier je reactie.
Vul hier alsjeblieft je naam in